יום שבת, 21 בספטמבר 2013

אז למה חשוב לנו כל כך להוציא ספר?

ישראלים אוהבים לקרוא. הם אוהבים מאוד גם לכתוב, ולראיה – בישראל הקטנה, עם השפה המאוד לא נפוצה שלנו, יוצאים הכי הרבה ספרים בעולם יחסית לגודל האוכלוסיה (אולי רק בנורווגיה יוצאים יותר ספרים באופן יחסי, וגם את זה צריך לבדוק – כי הרי חלק גדול מהישראלים כלל לא דוברי עברית).

למעשה, לישראלים חשוב כל כך שהספר שלהם יצא – עד שהם מוכנים לשלם להוצאות הספרים השונות 20,30 ואפילו 50 אלף ₪ רק כדי שהספר יצא ויגיע למדפים, לשבועיים שלושה.

למה זה חשוב לנו כל כך? למה זה חשוב לך?

בגלל שיש לנו סיפור לספר

אנחנו בנים לאחד הלאומים הכי מעניינים בעולם, בתקופה המעניינת ביותר בתולדותיו מזה 2,000 שנה. חווינו אובדן עצום בשואה, עברנו שמחה אדירה עם הקמת המדינה, התענינו בכור ההיתוך העדתי, נלחמנו, ניצחנו, הפסדנו, איבדנו יקירים, והולדנו דור חדש.
זה הסיפור הלאומי שלנו, וכפועל יוצא זה הסיפור של כל אחד ואחד מאיתנו. פשוט מהניסיון האישי שלנו, מהזכרונות שלנו. לכל איש יש שם, ובישראל – לכל יהודי יש סיפור.


בגלל שאנחנו רוצים להשאיר חותם בעולם

מי יזכור אותנו כשנמות? מה תהיה המורשת שלנו? במה יוכלו להביט נכדי ילדינו ולהתגאות? אולי בגלל הסיבה הראשונה, השואה והתקומה, אנחנו חרדים שלא נשאיר חותם בעולם, שלא נותיר אחרינו משהו רב משמעות. זו אחת הסיבות שבישראל "חייבים לקנות בית" (בשאר העולם חיים מצויין בשכירות), וזו גם אחת הסיבות שאנחנו חייבים לכתוב ספר. כי ספר חי לנצח. גם שנים קדימה, גם אחרי שאנחנו לא נהיה, המילים שלנו יישארו אחרינו ויותירו מורשת.


בגלל שאנחנו רוצים להשפיע

חשוב לנו להשפיע על העולם סביבנו. חשוב לנו שידעו מה אנחנו חושבים, חשוב לנו שיחשבו שאנחנו חשובים. מי שהוציא ספר בעצם קונה מוניטין. גם ברמה המקצועית (על כך יעיד כמעט כל מי שמתפרנס כעצמאי והוציא ספר), וגם ברמה האישית. אפילו ספר ילדים זה מוניטין. בוודאי שספר ילדים זה מוניטין!


כי יש לזה גם אספקט כלכלי

ספר יכול להיות רב מכר. רב מכר יכול לתת הכנסה טובה, פאסיבית, לאורך שנים. אלה הן אגדות, כמובן, אגדות שלהוצאות הספרים (ולעיתונים שמחוברים אליהן) קל מאוד לטפח. למעשה, הוצאת ספר בישראל היא התאבדות כלכלית - פשוט כי שוק קוראי העברית קטן מאוד, והתמלוגים שנותרים לסופר בישראל הם בגדר הבדיחה.בדרך כלל האספקט הכלכלי הוא הפוך – הוצאות הספקים גובות עשרות אלפי ₪ מהסופרים וכך מרוויחות יפה מאוד. הסופרים עצמם לא מרוויחים דבר, ואף מפסידים הרבה מאוד כסף ברוב המקרים. מי שבאמת רוצה להרוויח מספרים עושה את זה לא בארץ, אלא באמזון, ולא על ידי הוצאת ספרים אלא על ידי הוצאה עצמית.

אבל את זה לא תקראו בעיתונים. כי הרי מחוברות אליהם הוצאות ספרים.

אז, מה הסיבה שלך לכתוב ולהוציא ספר?
אשמח לשמוע.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה