יום חמישי, 13 במרץ 2014

הוצאה לאור באמזון של ספר בעברית - כך עושים את זה

מאת לירון פיין

הוצאה לאור באמזון של ספר בעברית!


בדרך כלל אני ממליץ על תרגום הספר לאנגלית והוצאתו לאור לקהל יעד של מאות מיליוני קוראים באמזון, אבל מה לגבי הארץ? האם אפשר להוציא את הספר שלך בשפת המקור, בעברית, ולמכור אותו בעצמך?

אפשר!
ומה לגבי ספרי שירה? כולנו יודעים כמה עולה להדפיס אותם בישראל, וכמה ההוצאות מרוויחות על גב של המשוררים. האם אפשר להדפיס אותם באמזון חינם, לקנות אותם במחיר זול, ולקבל הביתה?

אפשר!
וזה לא כל כך מסובך. CreateSpace אמנם עובדת באנגלית כברירת מחדל, אך היא מאפשרת העלאה והדפסה של ספרים גם בשפות "אקזוטיות" כמו עברית, פרסית ויפנית. הטריק הוא להתגבר על בעיות הכיוון (עברית קוראים מימין לשמאל, כלומר "מאחורה קדימה") הן בגוף הספר והן בכריכה.

אז מה עושים בפועל?




בניית החלק הפנימי של הספר בעברית

1. כפי שאני מסביר במדריך (עוד לא הורדת אותו?), את הספר באנגלית "שופכים" לתוך טמפלייט מוכן של אמזון. גם את הספר בעברית יש "לשפוך" כך, אבל לתבנית אחרת. לתבנית ריקה (blank template), אותה מורידים מאותו מקום בדיוק, באותו שלב בדיוק. אני ממליץ להוריד את תבנית ברירת המחדל של 6 על 9 אינטש.

2. לאחר פעולת ה"שפיכה" לתוך התבנית (קופי/פייסט מהקובץ המקורי של הספר לקובץ התבנית) יש לעצב את הספר מבפנים. לבחור פונטים נכונים לספר (רמז: "אריאל" זה לא פונט מקובל לספר. "נרקיסים", כן), כותרות פרקים, מספור עמודים, תוכן עניינים... למעשה כל מה שכבר למדת קודם – רק בעברית. אפשר גם לשלב תמונות. אפשר לכתוב שירה. אפשר לעשות ה-כל.

3. עכשיו יש להדפיס את הספר בפורמט PDF, אותו יש להעלות לאתר במקום קובץ ה- Wordשבדוגמא באנגלית. אבל רגע! את ההדפסה יש לבצע הפוך. מהסוף להתחלה. לשמחתנו, Word  מעניק לנו דרך מאוד מאוד פשוטה לעשות את זה:

1.       יש ללכת לתפריט "אפשרויות Word". ב-Word 2007 זה ממוקם בתפריט הראשי, אליו מגיעים כשלוחצים על אייקון העיגול שלמעלה מימין (בגרסה העברית).

2.       ממשיכים ל"מתקדם".

3.       גוללים מעט למטה ברשימה, מוצאים את הגדרות ה"הדפסה", ושם פשוט מסמנים "הדפס עמודים בסדר הפוך"
וזהו! בהדפסה הבאה יתקבל קובץ PDF "הפוך", אותו יש להעלות לעורך ההדפסה, לתצוגה מקדימה, בדיוק כמו שלמדנו קודם.





בדיקת הספר (בעברית) בעורך ההדפסה

את גרסת העברית יש לבדוק בשבע עיניים בעורך ההדפסה. הוא יציג לך תצוגה מקדימה מדויקת של הספר, יאפשר לך לדפדף בו ימינה ושמאלה (חשוב לזכור: אנחנו בעברית!) ולראות איך הוא יודפס ואיך הוא ייקרא על ידי הקוראים שיחזיקו בו.

עורך ההדפסה חכם מאוד, ויכול לאתר חלק מהשגיאות בעצמו – ואפילו להציע דרכים לפתרונן. לעיתים קרובות הדרך תהיה שאלה בסגנון "מצאתי בעיה בעימוד, העמוד קטן מדי, אני יכול לסדר את זה בעצמי. לסדר?" אני משיב לו תמיד בחיוב.

אבל לא לשכוח: זה עברית. הסדר כאן הפוך, ובדרך כלל בניסיון הראשון של העלאת הקובץ מתגלה שיש עמוד לבן מיותר בהתחלה או בסוף, או אולי חסר. לכן יש לבדוק שוב, לדפדף, לדמיין מה קורה לקורא, ואם צריך – לחזור לקובץ ה-Word, לתקן את מה שצריך, להדפיס שוב ל-PDF  (הפוך), להעלות את הקובץ שוב ולבדוק.

לי זה לוקח פעמיים שלוש עד שאני מרוצה מהתוצאה. גם לך זה יעבוד ככה.

חשוב לדעת: על העמוד הראשון של הספר (באנגלית) יודפס  "Made in the USA". זה תנאי חובה של מודל ההדפסה באמזון, וביננו? תעודת כבוד.



בניית הכריכה בעצמך (לעברית, למשל)

כמו שראית, מאוד קל ופשוט לבנות כריכות ב-CreateSpace. אבל קיימים מקרים בהם אי אפשר להשתמש באשף הכריכות שלהם – כמו בספרים בעברית, למשל.  כאן חובה להעלות קובץ  PDF נוסף, שיצרת בעצמך (או שיצרו לך). קובץ שכולל הן את הכריכה הקדמית, הן את האחורית (כולל מקום לברקוד) והן את דופן הספר (Spine).

זה לא מאוד מסובך. כדי להתחיל את התהליך יש ללחוץ על "קבלת הנחיות עיצוב כריכה".



קבלת תבנית לבניית הכריכה בעצמך

קיימות מספר דרכים ליצור את הקובץ הגרפי המדויק לכריכה. דרך אחת מאלצת אותך לחשב את עובי הדופן, למשל, ולעמד הכל מאפס.

אבל אנחנו חכמים יותר, ונבחר בדרך הקלה והפשוטה. שמתחילה (ניחשת כבר?) בהורדת תבנית כריכה.





שלבי הבניה – מחשבון כריכה

כדי להוריד את תבנית הכריכה שמתאימה לספר שלך במדויק (כולל חישוב עובי הדופן) CreateSpace בנתה לנו מחשבון נפלא ומשובח. הוא לוקח הכל בחשבון! רק צריך לתת לו את הפרטים הנכונים.

יש להגיד לו אם הספר הוא בצבע או בשחור/לבן

כמובן, להזין את גודל הספר. במקרה שלנו – 6 על 9 אינטש

כמה עמודים יש בספר? רשום לך במסמך ה-Word, קובץ ה-PDF, ואפילו בפרטי הספר שלך, שכבר מופיעים ב-dashboard.

יש להזין את סוג העמודים: לבן, או קרמי. יש להם עובי שונה שמשפיע על גודל הדופן.

ולבסוף – לבקש מהמערכת לבנות תבנית על פי הפרטים האלה.

מייד יישלח לך קובץ להורדה. זהו קובץ  מכווץ ( ZIP) ובתוכו תבנית הכריכה הן בפורמט PDF והן בפורמט PNG (פורמט גרפי שתוכנות גרפיות (וגם Word ו- PowerPoint ) יכולות לעבוד איתו).


שלבי הבניה – עיצוב

תבנית העיצוב הופכת את עיצוב הכריכה למשחק ילדים של ממש. כמובן שכדאי שיהיה לך כישרון עיצוב מינימאלי, אבל הבעיה אינה הכישרון אלא פשוט המידות. מה עושים עכשיו? איך מעצבים? אפשר בהחלט להעביר את זה למיקור חוץ (זה יעלה 10 דולר בערך, באתר Fiverr), אבל לא חייבים.

אני עומד להדהים אותך. ניתן להכין כריכה ללא שום ידע בתוכנה גרפית, אלא רק על ידי (נא לשבת) PowerPoint פשוט. למעשה, לקח לי קצת יותר משעה לעבור מהתבנית שקיבלתי...



לכריכה סופית:




עיצוב הכריכה ב-PowerPoint (או כל תוכנה אחרת) – ב- 10 שלבים

1.      לפתוח PowerPoint, להתחיל מצגת חדשה, שקופית ריקה - ואז להוסיף אליה את תמונת התבנית (קובץ ה- PNG שהורדת).

2.      לתמונה יש שוליים. צריך לחתוך אותם (בחירת התמונה ואז שימוש בכלי חיתוך). התמונה החתוכה צריכה להכיל את כל התבנית, עד לגבול החיצוני של האזור הוורוד. לא יותר ולא פחות.

3.      הקווים המקווקווים הם קווי החיתוך והקיפול של הכריכה.

4.      אז למה יש בכלל אזור ורוד? זה כי הוורוד הוא האזור ה"מסוכן". הוא קרוב מדי לשוליים, יכול להיחתך בהדפסה או להתקפל - ולכן אסור שיופיע עליו טקסט כלשהו. לא כותרת, לא שם המחבר, לא תיאור הספר, וודאי לא הברקוד.

5.      יש ברקוד!  זה הריבוע המסומן בצהוב. כרגע, בתבנית, הוא נמצא בעמוד השמאלי (שהוא השער האחורי באנגלית). אבל בספר שלך זה יהיה, הרי, השער הקדמי. לכן יש לעשות את הצעדים האלה בדיוק:

6.      ליצור מלבן לבן, בדיוק בגודל של הברקוד... ולמקם אותו בצד ימין של הכריכה, על סימן האזהרה שיש שם.

7.      את המלבן הלבן צריך למקם מעל כל גרפיקה אחרת. אז לבצע "העבר לקדמה". וזהו. המערכת של CreateSpace תאתר את הריבוע הלבן ותשתיל בו את הברקוד.

זה הזמן להיות יצירתיים, לשים את התמונות ואת הטקסטים הרצויים. קל מאוד ליצור כאן את הדופן, עם שם הסופר ושם הספר – פשוט מסובבים את הטקסט שצריך. לא לשכוח: הכריכה הקדמית שלך נמצאת בצד שמאל.

8.      השלב הלפני אחרון: כשהכל מסודר יפה לשביעות רצונך, לסמן את כל הפרטים בעטיפה (CTRL A), לקבץ אותם יחד – ואז לשמור את התמונה המקובצת כקובץ גרפי TIFF.

9.      את הקובץ הזה יש לאתר על הדיסק – ואז להדפיס אותו כקובץ PDF. לא חובה לפתוח אותו אפילו! אפשר להדפיס ישירות מחלון סייר ה-Windows, רק ללחוץ עליו בכפתור עכבר ימני ולבחור "הדפסה" בדרייבר ה-PDF. זה הקובץ אותו יש להעלות ל-CreateSpace.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה