יום שבת, 15 בפברואר 2014

הוצאת ספרים או הוצאה באמזון? השוואה ראש בראש



בזמן האחרון פונים אלי סופרים רבים ומשתפים אותי בהתלבטות שלהם: האם להשקיע כסף בהוצאת ספר בארץ, דרך הוצאת ספרים קטנה (ובתשלום), או להשקיע דווקא בהוצאה באמזון. זו אכן התלבטות, וכדי לגבש החלטה צריך להבין מה המשמעות שלה בכל מיני מישורים.

נתחיל:

השקעה כספית ראשונית וכוללת

הוצאת הספרים תבקש מכם סכום של כ-30-40 אלף ש"ח כדי להוציא את הספר לאור, ובדרך כלל תכלול בזה גם תקציב של פרסום ויחסי ציבור.

באמזון ההוצאה חינם, אם כי אם אתם רוצים להוציא את הספר באמזון באופן אופטימלי - כולל תרגום, הפקה והוצאות שיווק - תצטרכו להשקיע כ-15-20 אלף ש"ח (זה יכול להשתנות בהתאם לעלויות התרגום וכמה שתחליטו להוציא על שיווק).  כמובן שאם יש לכם זמן וידע אפשר לעשות את הכל (פרט לתרגום) חינם.

בקצרה: הוצאה באמזון עולה חצי מהוצאת ספר בארץ. 


מספר ספרים וזמן מדף

הוצאת הספרים תדפיס תמורת סכום כזה 1,000 ספרים פיזיים, ותניח אותם על מדפי הרשתות למשך שבועיים שלושה. לאחר תקופה זו הם יעברו למחסני הרשתות, ולאחר מכן העודף יוחזר להוצאת הספרים ומשם אליכם הביתה (בתקווה).

באמזון תקבלו אינסוף עותקים דיגיטליים ופיזיים למכירה, שיישארו על המדפים לתמיד.

בקצרה: בישראל תקבלו 1,000 עותקים, באמזון אינסוף.


תמלוגים

על פי חוק הספרים החדש, התמלוגים שתקבלו יעמדו על 8% מהמחיר לצרכן בניכוי מע"מ, ואם תמכרו מהספר מעל 6,000 עותקים תקבלו מהעותק ה-6,001 תמלוגים של 10%. כך שאם מחיר הספר לצרכן הוא 70 ש"ח (60 + מע"מ), תקבלו 4.8 ש"ח על כל ספר שנמכר, ו-6 ש"ח על העותק ה- 6,001 והילך.

אמזון נותנת לכם 70% תמלוגים על ספרים דיגיטליים (במחירים של 2.99$-9.99$). אם ניקח מחיר ממוצע של 4.5$, תקבלו תמלוגים של 11 ש"ח לערך על כל ספר נמכר.

בקצרה: אמזון נותנת בערך פי 2 יותר תמלוגים בכסף נטו. 

 

פוטנציאל החזרת ההשקעה

כשמדובר בהוצאת ספרים בארץ החישוב פשוט. אתם בעצם קונים מההוצאה 1,000 ספרים במחיר של 30-40 שקל לספר, ולכן כדי להחזיר את ההשקעה אתם צריכים לקבל על כל ספר כזה תמלוגים של 30-40 ש"ח. לצערכם, התמלוגים שתקבלו יהיו גג 15 ש"ח לספר במקרה טוב (למעשה גם זה כמעט לא קיים), כך שאם תמכרו את כל הספרים שלכם (כן: את כל הספרים!) אז... עדיין תפסידו 15-25 אלף ש"ח.  לא יאומן.

מבחינה מתמטית טהורה, בהוצאת ספרים בארץ אין סיכוי להחזיר את ההשקעה הראשונית. הדרך היחידה היא להדפיס לבד בבית דפוס ולמכור את הספרים בהרצאות שלכם, למשל. או לקבל מימון מראש להוצאת הספר דרך אתרי מימון.

באמזון תקבלו על כל עותק דיגיטלי שיימכר כ- 3 דולר בממוצע, שזה בערך 10 ש"ח. על עותקים פיזיים תקבלו יותר, בדרך כלל. כלומר: כדי להחזיר את ההשקעה יש צורך במכירת 1,500-2,000 עותקים. מאחר והספר נמצא באמזון לנצח, אין מגבלת זמן למכירות. אבל, מאחר וכבר תקצבתם פעילות קידום מכירות אופטימלית, תוכלו להיות רגועים: הסיכויים להחזיר את כל ההשקעה כבר בקמפיין קידום המכירות הראשון גבוהים מאוד.

בקצרה: בישראל רק תפסידו. באמזון בהחלט אפשר להחזיר את ההשקעה לאחר זמן קצר. 


פוטנציאל רווחים כללי לאורך הזמן (אופק)

הוצאת ספרים בארץ, כאמור, מסתכמת בהדפסת 1,000 עותקים, וכשכולם יימכרו (או ירדו מהמדפים לאחר 3 שבועות) - אתם בעצם בהפסד של 15-20 אלף ₪. רק אם יצאו לאור מהדורות נוספות תוכלו לקבל קצת יותר. אחד הסופרים הישראלים המצליחים ביותר באמזון מכר 6,000 עותקים מספרו בארץ - ועדיין לא החזיר את עלות ההפקה. כך או כך, הקהל הישראלי מאוד מוגבל בגודלו.

באמזון השמיים הם הגבול. אני לא מדבר רק על הצלחה בינלאומית שכמובן יכולה להיות גדולה יותר מהצלחה ישראלית, אלא פשוט על העובדה שהספר שלכם נמצא שם ללא הגבלת זמן, הוא יימכר תמיד (אם כי, ללא קידום מכירות קבוע סביר שהמכירות יהיו דלות) וייהנה מ"זנב ארוך" איטרנטי. גם עוד עשור תקבלו ממנו תמלוגים.

בקצרה: בישראל פוטנציאל הרווחים זעיר ומוגבל בזמן. באמזון הוא אינו מוגבל.







אפשרויות קידום מכירות ויח"צ

שוק הספרים הישראלי ריכוזי מאוד. הרשתות מכתיבות את הטון, לאחריהן הוצאות הספרים הגדולות, ואחריהן - מדורי התרבות בעיתונים. את התוצאות ניתן לראות בחנויות הראווה של סצומתסטקי: הטייה מובהקת לטובת ספרים מאוד מסוימים של הוצאות מאוד מסויימות. להוצאות הקטנות כמעט אין כוח לקדם את הספר שלכם, וספק אם יש בכלל רצון לעשות זאת - הן, את הרווחים שלהן כבר עשו ברגע בו קיבלו מכם 30-40 אלף ש"ח. מאותו רגע הספר שלכם פשוט תופס מקום על המדף (מקום שמחכה לעוד ספר עליו ההוצאה כבר קיבלה 30-40 אלף ש"ח). 
הקידום, אם כך, מוטל עליכם: להתדפק על דלתות תכניות הבוקר בטלוויזיה, לנסות להיכנס לעיתונים, ללכת חנות אחר חנות ולשאול על הספר שלכם... וכדאי למהר, כי לאחר 3 שבועות הספר שלכם ייעלם מהמדף ולא תהיה עוד דרך לקדם אותו.
גם באמזון הקידום מוטל עליכם, אבל אמזון מעניקה לכם מספר אפשרויות דיגיטליות חזקות מאוד לעשות זאת. החשובה ביותר היא האפשרות ל-5 ימי Free Promotion הניתנים מדי רבעון, שבניצול נכון יכולים להקפיץ את הספר שלכם חזרה לטופ 1,000 של אמזון. אפשרות זו פתוחה הן לספרים חדשים והן לספרים ותיקים, כך שתיאורטית ניתן לבצע מבצע קד"מ כל 3 שבועות ולקיים נוכחות קבועה בצמרת הקטגוריה (בהנחה והספר טוב והביקורות עליו טובות).
לשמחת הסופרים הישראלים, אחד ממקדמי הספרים הטובים ביותר בעולם נמצא בישראל (שמו הוא בני כרמי), ואפשר להסתייע בשירותיו הטובים. עם התוצאות קשה להתווכח: פעם אחר פעם ספרים ישראלים מגיעים לטופ 100 העולמי בתשלום (כולל הספרים של כותב שורות אלה), ויש כאלה שמגיעים לטופ 20 ולטופ 10. במקומות אלה המכירות, אגב, הן אלפי ספרים ביום.
שורה תחתונה: בישראל קשה מאוד לקדם את הספר, באמזון יש אפשרויות מובנות וטובות לעשות זאת.

 

דיווחים ותשלומים

הוצאות הספרים נוהגות לדווח לסופרים על המכירות כל חצי שנה (למרות שהן יכולות, פרקטית, לעשות זאת באופן שבועי שוטף - כל המערכות ממוחשבות). גם התמלוגים מתקבלים כל חצי שנה.

אמזון מספקת דיווחים שוטפים חיים (מתעדכנים כל דקה עד 3 שעות), ומשלמת תמלוגים מדי חודש, שוטף + 60.

 שורה תחתונה: בישראל תחכו 180 יום לכסף, באמזון 60.

 

כבוד ומעמד

הוצאת ספר בישראל נחשבת, בעיני רבים, כסוג של הכרה בכישרון (אם כי את ההכרה הזו קונים ב-40,000 ₪, מה שמזכיר לי קצת קניית תואר אקדמי...). סופרים רבים מדווחים שלראות את הספר, מודפס, בחנויות, זו חוויה מסעירה. אם גם כותבים עליו בעיתון דברים טובים? בכלל הללויה.

אמזון היא סיפור אחר. בדרך כלל, ספרים ישראליים שנמכרים באמזון אינם מגיעים למדורי התרבות בעיתונים (אם כי הם יכולים להגיע לתכניות הטלוויזיה) ללא יחסי ציבור עצמאיים. מצד שני, כמה כבוד נמצא במשפט "הספר שלי תורגם לאנגלית והיה רב מכר בינלאומי באמזון"? חומר למחשבה.

 שורה תחתונה: בישראל יש כבוד, באמזון יש כבוד בינלאומי.


שליטה על הספר

הוצאת ספר בישראל אינה מאפשרת לכם בדל שליטה על הספר. אי אפשר לשנות מחירים, לשנות כריכות, לשנות שמות, לתקן שגיאות שהתגלו לאחר ההוצאה לאור, לשנות נתיבי הפצה, להוריד את הספר מהמדף במידת הצורך ולהחזיר אותו למדף כשתרצו.

אמזון מאפשרת לכם שליטה מלאה על כל האלמנטים האלה. מחיר, כריכה, שם, תיקוני עריכה, וכל שאר האלמנטים הקשורים בספר - הכל ניתן לשינוי ולשיפור עם הזמן.

 שורה תחתונה: בארץ הספר יוצא משליטתכם, באמזון הוא תמיד בשליטתכם.



מסקנות סופיות

ההוצאה באמזון מנצחת בנוק-אאוט את ההוצאה בישראל.

הסיבות ברורות:
הוצאת הספר עולה חצי, היא היחידה שמאפשרת לסופרים להרוויח (עובדה מדהימה בפני עצמה, שהוצאת ספרים בארץ מראש לוקחת בחשבון שתפסידו גם אם תצליחו), אמזון גם משלמת הרבה יותר ומהר יותר, מאפשרת לכם לקדם את הספר לאורך זמן ומשאירה אותו על המדף לתמיד.


6 תגובות:

  1. ה"דילמה" מעולם לא הייתה ברורה וחדה יותר... :-)

    השבמחק
  2. ומה עושים שרוצים לפרסם ספר אבל אין 15000ש"ח ולא 30000ש"ח?

    השבמחק
    תשובות
    1. במקרה כזה פשוט צריך לעשות את העבודה בעצמך. באמצעות המדריך שאני מעניק כאן חינם אפשר להוציא את הספר ללא הוצאות הפקה. כמובן שצריך עדיין למצוא פתרון לתרגום - אבל אי אפשר לצפות שיעשו עבורך עבודה כל כך רבה ללא תשלום, נכון?

      מחק
  3. תודה על ההשוואה של שתי האפשרויות.
    תיקון קטן -
    *שורה תחתונה: ב-ארץ- הספר יוצא משליטתכם, באמזון הוא תמיד בשליטתכם.

    השבמחק
  4. ובכן - אני בתמימותי עברתי את המסלול ההוא. ב-2006 התחלתי לכתוב ספר. כתבתי אותו במשך כשנה ואחר כך באמצעות האינטרנט מצאתי עורך שגם אמר שיוציא את ספרי לאור וגבה כסף בעד העריכה אך התברר לי שהוא מלמד בסדנאות ואת העריכה עשתה מישהי אחרת ולא הוא. לא רציתי להמשיך אצלו. מצאתי דרך האינטרנט מישהי שסדרה לי את הספר בפידיאף וגם הדפסה (אין לי מושג איפה הפלטות) והכל כ1000 ספרים בסביבות 16 וחצי. מצאתי דרך האינטרנט מפיץ שלקח את הספרים. אחר כך שלח דוגמאות לסטימצקי ולצומת והמתנו מספר חודשים. כשסטימצקי וצומת אמרו אוקיי, הוא התחיל להפיץ שם ולדעתי מכר כחמישים ספרים בשישה חודשים. אחר כך הסתיימה השנה והוא ביקש ממני 4500 ש"ח בעד אכסון וביטוח. סירבתי ולקחתי את הספרים הביתה- כמו כולנו. התחלתי מחפשת מפיץ חדש. ואז *התברר לי* שברגע שמחליפים מפיץ סטימצקי וצומת לא מקבלים אותך. זו עובדה. אפילו התקשר אלי מישהו אדיב מסטימצקי ואמר לי שהם לא יפיצו. זהו.
    מצאתי חברה דרך האינטרנט ועשיתי אתה כל מיני מבצעים שעלו לי פה ועלו לי שם. אין לי פרסום ואף אחד לא קנה מהדוכן שלהם. אז זהו זה.
    אני כעת מתרגמת את הספר הארוך ארוך שלי לאנגלית (אני מתרגמת במקצועי) ואחר כך אחפש עורך שאנגלית היא שפת אמו. ואז אפקיד את ספרי בידי לירון שיטפל בזה.
    לדעתי השוק העברי מצומצם מאוד. וכמו כן פחות ופחות אנשים קוראים ספרי נייר. אולם מאידך מכיוון שאוכלוסיית העולם גדלה וצומחת עד מאוד הרי שהמספר היחסי הקבוע של קוראים יישאר.
    מי שחושב שיעשה כסף מהספרים אני מאחלת לו מזל. צריך פרסום וקשרים וגם כתיבה מעולה וסנסציונית. וגם אך הספר הפך למצרך שמפסיק להיות רלוונטי תוך זמן קצר מאוד. אם יש לסופר מזל יעשו מספרו סרט.
    אני לא בעד המחירה החופשית (ללא תשלום) באמזון כפי שאני רואה שעושים בקבוצות מסוימות. אך כשאגיע לטיפול בעניין הזה אני מניחה שגם אני אעשה אולי כך.
    מה שאני אוהבת בעניין של אמזון הוא שהספר יחייה לנצח במרשתת, כל עוד אמזון קיימת. יחסית. אבל אני את הספר שלי שהדפסתי שלחתי שני עותקים ממנו לספריה הלאומית. אולי עוד 50 שנה כשהם שוב ינקו את האורוות הם ימכרו אותו כפי שעשו לפני שנתיים כשניקו את הספריה הזאת.
    נ.ב. גם על העטיפה שעשה לי חבר בתשלום קיבלתי הערות.
    https://sites.google.com/site/lunamillenium/
    ושמי ליאורה ברנשטיין

    השבמחק