יום שישי, 7 בפברואר 2014

למה חוק הספרים החדש הולך לפגוע בכם אישית - ואיך הוא בכל זאת יעזור לכם


הדרך לגיהנום רצופה בחוקים טובים.

כך היה עם הפרטת קופות הגמל (התוצאה: אנחנו משלמים עכשיו פי כמה וכמה), כך זה היה עם הקמת חברות המים המוניציפליות וכך זה קורה, ממש עכשיו, עם חוק הספרים החדש. הכוונות, כמובן, היו טובות: לתת לסופרים יותר תמלוגים עבור ספריהם. הדרך: לקבוע רף תחתון של מחיר לספר חדש, בלי יכולת הכנסה למבצעים של רשתות הספרים, עם תמלוגים מובטחים לסופר. הידד.

בפועל, מישהו הרי צריך לקנות את הספרים האלה. ומאחר והמצב הכלכלי בישראל מזהיר ולאנשים נשפך כסף מהאוזניים, הם ירוצו לקנות את הספר החדש שתוציאו במחיר של שמונים שקל, כשמקודם הם היו צריכים לשלם עליו רק שלושים שקל עלובים. הם אפילו יקנו יותר מאחד במחיר החדש. ובמיוחד אם אתם סופרים חדשים ולא מוכרים - אז, בכלל, תהיה התנפלות על הספר החדש שתוציאו. מי בכלל יעיף מבט על החדש של פטרסון או של רם אורן, כשאפשר לקנות את שלכם באותו מחיר גבוה.

ברור שזה שטויות.

מחירים גבוהים יותר = מכירות קטנות יותר


המשמעות האמיתית של החוק החדש היא מחירים גבוהים יותר - ותנועת קונים קטנה הרבה יותר. ואני לא מדבר רק על ספרי קריאה "לתצרוכת עצמית". מי שנהג לקנות ספרים כמתנה, ושמח לקנות ארבע מתנות מכובדות  במאה שקל (מציאה מצויינת!) ירד מזה ויחפש אפיקים אחרים. קונים קבועים ייכנסו לחנויות הספרים - וחלק מהם פשוט יברח. המחירים גבוהים מדי למציאות של היום.

וכשקונים פחות - אז גם מוכרים פחות. חנויות ספרים עם רווחיות גבולית ייסגרו בזו אחר זו. בהתחלה ייסגרו החנויות הפרטיות, הקטנות, כי אין להן אורך נשימה כלכלי. הדומיננטיות של סצומתסקי תגדל עוד יותר. אבל גם הרשתות ייפגעו, ויסגרו סניפים פחות רווחיים. הנדל"ן של החנויות הרי שווה הון.

יהיו פחות חנויות, פחות שטחי מדף, ותחרות גבוהה יותר על המדף. אם, היום, חיי מדף של ספר ישראלי חדש הם 3 שבועות - בעתיד הם יהיו קצרים יותר, אם בכלל יהיו.  המשמעות בפועל היא שסופרים ישראלים חדשים לא יוכלו יותר להיכנס לחנויות הספרים הישראליות. לספר החדש שלכם פשוט לא יהיה מקום.

פחות חנויות, פחות ספרים, פחות סופרים


ואז גם ההוצאות הקטנות, אלה שהסופרים בעצם מממנים מכיסם, יתחילו לקרוס. כיום הוצאה קטנה גובה מסופר סכום של 30-40 אלף ₪ להוצאת אלף עותקים, אותם היא מניחה על המדף בסצומתסטקי למשך 3-4 שבועות (במקרה הטוב). חוק הסופרים החדש ימנע ממנה אפילו את ההצעה הזו לסופרים. כמובן שבהתחלה הם יסתירו את זה מהסופרים הלהוטים להוציא ספר, אבל האמת תצוף מהר מאוד... והסופרים יתחילו להיעלם, ואיתם ההכנסות. 

אז מה יקרה? פחות קונים, פחות ספרים, פחות חנויות, פחות סופרים.

נפלא.

ולמה נפלא? כי אז הסופרים יתחילו לגלות את ההוצאה הדיגיטלית. בעברית וכמובן באנגלית, באמזון. הוצאות ההפקה שם נאמדות באלפי שקלים בודדים וכך גם הוצאות השיווק. סיפורי ההצלחה באמזון לא מתחבאים. להיפך, הם נלחשים מסופר לסופר בפורומים ובקבוצות הפייסבוק.

בדיגיטל הקונים משלמים פחות, הסופרים מקבלים יותר


בדיגיטל לא צריך הוצאת ספרים. לא צריך להדפיס עמודים. יש קשר ישיר בין הסופר לקהל שלו. העלויות נמוכות יותר, מחירי הספרים הדיגיטליים יכולים להיות נמוכים יותר (באמזון: 3-10 דולרים) והסופר יכול לקבל תמלוגים גבוהים הרבה יותר על  הספר שלו (2-7 דולרים).

הם, אתם, כולנו, נתחיל לוותר על הוצאה פיזית - ונעבור להוצאה דיגיטלית, בעברית ובתרגום לאנגלית. קהל הקוראים יגלה את הסופרים החדשים מחדש. הוא יגלה שהוא יכול לשלם על ספר רק 20 ש"ח (הרבה פחות מהיום) - והסופר יכול לקבל על הספר הזה 14 ש"ח בתמלוגים (הרבה יותר מהיום!).

יהיה הרבה יותר כדאי לקרוא.

יהיה הרבה יותר כדאי לכתוב!

ובכמויות.

שלכם,

לירון.



המלצות קריאה ועיון:

 קינוחים  בפחות מ- 160 קלוריות: ספרה שובר השיאים של העיתונאית רויטל פדרבוש (קידום: בני כרמי), שהגיע בשיאו למקום 7 באמזון (מקום ראשון בקטגוריות הבישול השונות) עקף את מרתה סטיוארט בסיבוב והניה לב במספר ימים תמלוגים שספרי בישול מצליחים בישראל לא עושים בשנה.

Tracks, ספר מתח מעולה של  ניב קפלן (קידום: בני כרמי), שהגיע לטופ 20 באמזון, גרף כמה עשרות אלפי דולרים ויצא לאחרונה גם בישראל, בעברית.

To Cross The Ocean, ספר נוער מקסים של זהבית טל-און, שיצא ממש עכשיו באמזון, הן בעברית והן באנגלית, וממתין לקמפיין הקידום שלו.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה