יום רביעי, 15 באפריל 2015

10 סיבות טובות לכך שהספר הבא שלכם צריך לצאת דווקא באמזון




1. תרוויחו יותר

לא משנה איך תסתכלו על זה, ב- 99% מהמקרים תקבלו באמזון יותר תמלוגים משתקבלו בישראל, ותרוויחו יותר כסף.

למעשה, רק במקרים ספורים ביותר סופרים מצליחים להרוויח משהו מהספר שלהם בישראל. זה קורה רק אם הוצאת הספרים (הגדולה והמכובדת) דוחפת את הספר בטירוף, או שהעיתונות מתאהבת, או שאתם מצליחים למכור את הספר לבד (בכנסים, לוועדי עובדים, לחברים באינטרנט, או במימון המון).

גם אם הספר שלכם יוצא דיגיטלית בעברית (אני, אגב, ממליץ על כך), המצב לא טוב יותר משמעותית. לצערי, שוק הספרים הדיגיטליים בעברית עדיין קטן מאוד, ויש מעט מדי קוראים כדי לרשום הצלחות משמעותיות. בעתיד המצב ישתנה אבל בינתיים, זו בעיה.

באמזון, לעומת זאת, רק בשנה החולפת ניתן לספור עשרות רבות של ישראלים שעשו לא מעט כסף, ואני ביניהם. סכומים של ארבע וחמש ספרות - בדולרים. ככה זה כשהתמלוגים הם 70%. כדי להגיע לאלף דולר בשנה, צריך למכור רק 2 ספרים ביום.

ומה יקרה אם הספר שלכם מדהים ואנשים יתאהבו בו? השמיים הם הגבול.

מצד שני, אם הספר מעפן (עוד מעט נדבר על ספרים כאלה), אז תרוויחו פחות. עדיין, זה יהיה יותר ממה שתרוויחו ממנו בישראל.

למה?

יש לכך הרבה סיבות, ומייד נעבור עליהן. כולן מובילות לאותה שורה תחתונה. ספר, באמזון, ירד מהאינטרנט רק כשאמזון תרד מהאינטרנט. כל עוד זה לא קרה אתם תמשיכו להרוויח לאורך זמן. והתמלוגים גבוהים יותר. משמעותית. 

2. תשלמו פחות

לא משנה איך תסתכלו על זה, פרט למקרה הנדיר בו הוצאת ספרים (גדולה ומכובדת) מוציאה לכם את הספר ללא תשלום באמזון זה יעלה לכם פחות. אפילו אם תוסיפו את הוצאות התרגום לאנגלית, העריכה, ההגהה והכריכה - עדיין זה יעלה לכם פחות.

למה? כי הוצאת ספר מודפס בארץ עולה שלושים וארבעים אלף ₪, לאלף עותקים מודפסים (שסביר שלא יימכרו). באמזון, מי שיודע מה שהוא עושה, מוציא אינספור עותקים למכירה, בעלות קרובה לאפס. כל נושא העיבוד לאנגלית (תרגום, עריכה, הגהה) יכול לקבל מענה כלכלי מאוד.  

ומי שלא יודע מה הוא עושה? הפקה מקצועית ושיווקית תעלה לו, גג, 7,000 .

המשמעות: גם אם הספר לא יצליח ולא יחזיר את מלוא ההשקעה בשנה הראשונה, עדיין ההפסד יהיה מינימלי. אתם תגשימו את החלום שלכם (נגיע לזה בסעיף 10), אבל לא תצטרכו למשכן את הדירה בשביל זה. ולאורך השנים, לאט לאט, התמלוגים ימשיכו לזרום.  


3. אתם תגיעו להרבה יותר קוראים

וכשאני מתכוון להרבה יותר, אני מתכוון להרבה הרבה יותר. כמה קוני ספרים יש כבר בעברית? מאות אלפים? באמזון, הספר שלכם מגיע למאה מיליון קוראים שכבר קנו ספר שם. למעשה, כל ספר חמישי שנמכר בארה"ב נקנה באמצעות אמזון.

זו הבמה המרכזית והגדולה ביותר בעולם למכירת ספרים, רחבה יותר מכל יריד, חזקה יותר מכל הוצאות הספרים הגדולות גם יחד. בשנים האחרונות היא הולכת ומחליפה את רשתות הספרים הפיזיות. ולא מעט בזכות הסופרים העצמאיים, כמוני, שמקבלים, לראשונה בהיסטוריה, כרטיס פתוח לפריים טיים של הספרות העולמית.

והמספרים בהחלט מדברים.

4. אתם תשמרו אצלכם את כל הזכויות

בהוצאות הספרים הגדולות והמכובדות, ברגע שהן מוציאות לכם את הספר הן מוציאות מכם את הזכויות. הספר שלכם כבר לא שלכם, ואתם תקבלו עליו תמלוגים זעומים בלבד.

ומה יקרה אם הספר "יתפוס" ויצליח מאוד? עדיין תקבלו תמלוגים זעומים. ומה אם ירצו להפיק אותו לסרט? לתרגם אותו לשפות נוספות? במקרה כזה, ההוצאה תרוויח מאוד, ואתם תישארו, איך נגיד, עם הכריכה ביד.

לעומת זאת, באמזון - כל הזכויות נשמרות אצלכם. אם הספר יצליח, תוכלו למכור אותן בהמון כסף (ואני מדבר על ה-מון כסף). ובזכות העובדה שהספר לא יורד מהמדף, גם עוד עשור יוכל מישהו לגלות אתכם ולהציע לכם הצעות נעימות לכיס.  

5. יהיה לכם קל יותר לשווק את הספר

לטס פייס איט: אין דרך הגיונית וברורה לשווק ספר בישראל. יחצ"נות לא עובדת, פרסום לא עובד, וחלונות הראווה של סצומתסקי (וגם העובדים שלהן) מכורים מראש למי שקנו שם מקום. מי שכבר הוציאו ספר בישראלים כבר מכירים את העובדה המרה והקשה הזו: לאף אחד לא אכפת מהספר שלכם, ואיש לא ישווק אותו במקומכם.

אם אתם כמוני, וקשה לכם לשדל אנשים בפייסבוק לקנות את הספר שלכם, ועוד יותר קשה לכם למכור אותו בלי בושה לכל מי שאתם פוגשים ברחוב, אתם די אבודים. הספר יבקר במשך שבועיים שלושה בחנויות ספרים בודדות, ואז יגיע לסלון שלכם בארגזים שלא נפתחו.

מהבחינה הזו, אמזון היא גן עדן לאנשים כמוני, שמעדיפים לכתוב במקום למכור.

קיימות בה אפשרויות ברורות ומובנות לשיווק וקידום הספר, ואם אתם יודעים מה אתם עושים (או למי לפנות), מאוד קל לשווק אותו. לא צריך לדבר עם אף אחד, לא צריך לשכנע, לא צריך להתחנן ולא צריך להזנות את עצמכם. הכל קורה מאחורי מסך המחשב.

את השיווק ניתן להתחיל בכל נקודת זמן. בכל רגע נתון. פשוט צריך לדעת איך.

6. תוכלו לשמור על החירות האמנותית שלכם

כשאתם מוציאים ספר בישראל, אתם מוציאים ספר לישראלים, עם מוסכמות של ישראלים. כמה ספרי אימה ישראלים יצאו השנה? כמה ספרי זומבים וערפדים? כמה ספרי מד"ב ופנטזיה? כמה ארוטיקה? כמה סיפורים קצרים? השווקים האלה כמעט לא קיימים.

באמזון אפשר להוציא כל דבר. אפשר להוציא את הספר שאתם רוצים לכתוב, בדרך שאתם רוצים לכתוב אותו. מותר להתנסות. מי שיודע איך מפיקים ספר לאמזון, יעלה לו רק התרגום. כך או כך, הספר יחפש את הקהל שלו. אולי הוא ימצא ואולי הוא לא, מה שבטוח החירות האמנותית שלכם, ככותבים, תישמר. מה שמוביל אותנו לסעיף הבא:

7. יהיה לכם מותר לפשל!

בואו נשים את הדברים על השולחן: חלק גדול מהספרים מעפנים. בטח כשמדובר בספרי ביכורים. זו לא בושה לכתוב ספר מעפן. זה חלק מהתהליך האמנותי שצריך לעבור. זה בסדר לנסות ולהתנסות!

אלא, כשאתם מוציאים ספר בישראל, אסור לו להיות מעפן. אתם חייבים להכריז עליו בקולי קולות, שכל השכונה תשמע. ואם הניסוי שלכם לא מצליח, ואם הספר מעפן, אז זו גרויסע פאדיחע.

אבל באמזון מותר לפשל. ואפשר לתקן. אפשר אפילו להוציא אותו בשם בדוי - ואז כמו בשיר המפורסם, איש לא ירגיש, איש לא ידע. מקסימום, הספר לא יתקבל יפה. מקסימום, אפשר להוריד אותו, ולא נודע כי בא אל קירבו.

סוד: גם לי היה ספר מעפן. הוא נכתב עקום, תורגם לא משהו (אז עוד לא ידעתי לתרגם טוב), וקיבל את העגבניות שהגיעו לו. עבדתי עליו עוד. תיקנתי. סידרתי. שכתבתי. שיפרתי. שדרגתי. החלפתי שם. החלפתי כריכה! החלפתי קטגוריות קהל יעד. ועכשיו אפשר להשיק אותו מחדש. ממש ממש כמו חדש.  

8. מכתב הערכה מקליבלנד מחמם את הלב יותר ממכתב כזה שמגיע מגבעתיים

ולא שיש לי משהו נגד תושבי גבעתיים, חלילה. פשוט, הידיעה שהצלחת להושיט יד אל הצד השני של העולם, ולגעת בלב של מישהו שבחיים, בחיים לא היית מצליח להגיע אליו בדרך אחרת זה וואו מטורף. זה לא יאומן בכלל.

תאמינו לי, אני יודע.

9. תהיה לכם שליטה מלאה על הספר

מי שלא הוציא ספר מימיו, לא חווה מעולם את התסכול המזוויע שמקבלים כשרוצים לבקש משהו מהמו"ל. שינוי במחיר? שינוי בכריכה? שאלה לגבי מיקום והפצה? כניסה למבצעים? דעתכם לא משנה לאיש. וכן הלאה וכן הלאה. ככה זה כשהספר לא שלכם. אין לכם בדל שליטה עליו.

באמזון, לעומת זאת, יש לכם שליטה מלאה עליו ועל השיווק שלו. אתם קובעים את המחיר שלו. לא הולך? מנסים מחיר אחר. אתם קובעים מתי הוא יהיה במבצע, מתי הוא יפורסם, ואפילו איפה הוא יפורסם. אמזון היא לא המקום היחיד בו ניתן למכור את הספר, יו נואו.

10. תוכלו להגשים חלום שנשאר לנצח

לא כולם רוצים, כמוני, קריירה של סופר. רוב האנשים פשוט רוצים להוציא החוצה את הספר שבהם. את הסיפור האישי שלהם. זו פשוט הגשמת חלום.


ובאמזון קל להגשים אותו. גם בעברית, בעותק מודפס. ובניגוד לספר נייר שמוציאים בארץ, באמזון הוא יחיה לנצח. תמיד אפשר יהיה למצוא אותו, לקנות אותו, להדפיס אותו. והזכויות עליו יעברו לדורות הבאים, פשוט כי הן... שלכם.    

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה