יום ראשון, 13 באפריל 2014

10 טעויות שאסור לך לעשות בהוצאת הספר הראשון שלך



מאת לירון פיין

כשאתה מוציא ספר ראשון אתה טרף קל. ראשית, אתה מתלהב לגמרי מהעובדה שאתה הולך להוציא ספר – מה שמוריד את רמת השיפוט שלך לזו של ילד בן 5 שנמצא בחנות ממתקים. שנית, אין לך מושג על מה שהולך להתרחש בעתיד, איך התהליך הזה עובד ולמה הוא מוביל. התוצאה: נכון, אתה טרף קל. קל להוציא ממך כסף, קל לזלזל בך, קל לא לתת לך תמורה.
זה היה נכון תמיד, וזה נכון במיוחד עכשיו, כשחוק הסופרים החדש הפך את השוק לרלוונטי רק עבור סופרים מוכרים. וגם הם לא "מבוטחים" - כי סטימצקי מגהקת בתשלומים להוצאות, ואם להוצאות אין כסף – ברור שלסופרים לא יהיה.
לא נורא. בשביל זה אני כאן, כדי לספר לך על עשר הטעויות שאסור, פשוט אסור לך לעשות בהוצאת הספר הראשון שלך – אם אתה באמת רוצה שהוא יצליח.

1. אל תעביר את הזכויות על הספר לאף גורם (אלא אם מוכנים לשלם לך ממש הרבה כסף). הסיבה טריוויאלית, אבל בגלל שאתה סופר (או סופרת) אני אסביר באופן ספרותי: ספר הוא כמו ילד. עבדת עליו הרבה, ילדת אותו, הוא שלך ורק שלך, והוא יקר לליבך. עכשיו דמיין שמייד עם הלידה אתה מוסר את הילד הזה לפנימייה. או לאימוץ.
במסגרת העניין לא תהיה לך שום השפעה על ההתפתחות ועל העתיד שלו. ה(פנימייה)הוצאה תחליט מה וכמה היא רוצה להשקיע בו, לאן לשלוח אותו ומה לעשות איתו. יש לך טענות? כתוב על פתק ושים בכותל. אתה לא מרוצה מהאכסניה שלו? לא תוכל להוציא אותו משם. הזכויות לא שלך, שום דבר לא שלך, הספר לא שלך. אם הוא יגדל ויהיה מוצלח ביותר – עדיין הוא לא יהיה שלך ותרוויח ממנו גרושים. אבל מה אתה דואג? ישלחו לך דו"חות על ההתקדמות שלו, מדי פעם.
יש לכלל הזה יוצא מן הכלל. אם הוצאת ספרים גדולה ומכובדת מוכנה להוציא את הספר שלך ללא תשלום שלך, יש כאן מקום למו"מ. תוכל למסור את הזכויות באופן מוגבל בזמן. ואל תעז, בשום אופן, לוותר על זכויות התרגום שלו (פרטים בהמשך).

2. אל תשלם על הוצאת הספר יותר מ-13,000 ₪. את הסיבה לכך פירטתי פעמים רבות, אבל אם אתה חדש אז אסביר שוב. הוצאות ההפקה של 1,000 עותקים מודפסים בעברית בהוצאת ספרים לא אמורות לעלות על הסכום ההוגן הזה.
ושלא יספרו לך סיפורים: מעבר לסכום זה, כל שקל שהמו"ל שלך רוצה, רק יגרום לו להשקיע פחות בשיווק שלו. כן, קראת נכון. שוק הספרים הישראלי נמצא בשפל כל כך גדול, שהסיכויים שהמו"ל ירוויח משהו ממכירות אמיתיות של הספר שלך בחנויות דומים לסיכויי הצלחת תהליך השלום הישראלי פלסטיני.
לכן הוא מעדיף למכור את העותקים לך, מראש, ולא להמר עם הצלחת הספר. הוא עושה זאת באופן סמוי, כשהוא גובה ממך יותר מ- 13,000 ₪ (פלוס מע"מ. זה תמיד פלוס מע"מ) על שירותי ההוצאה. ככה זה בישראל, מה שמוביל אותנו לעניין הבא:

3. אל תישאר בישראל. כאמור, שוק הספרים בישראל כל כך קטן וכל כך במצוקה, שאם השם שלך אינו אמנון ז'קונט (לפחות), הספר שלך כמעט ולא יכול להצליח פה. וכשאני אומר "להצליח" אני מתכוון ל"יחזיר לך את ההוצאות". לא יותר מ- 300,000 איש קונים בישראל ספר על בסיס חודשי, ומה הסיכויים שזה יהיה הספר שלך? בדיוק.
לכן, הצעד החשוב ביותר שלך יהיה  לתרגם את הספר לאנגלית באופן איכותי ולהוציא אותו באמזון. פעם זה היה עולה הון תועפות, היום תרגום איכותי יכול לעלות לך 15 אגורות למילה בעברית, כולל ההגהות. הפרס? צ'אנס (אמיתי) להיות רב מכר של ממש, חשיפה למיליונים, 70% תמלוגים וכל הג'אז הזה שאני מנגן כבר זמן רב. ולגבי התמלוגים – הסעיף הבא חשוב.

4. לעולם (!) אל תיתן למישהו להוציא את הספר שלך באמזון על החשבון שלו. יש מספר הוצאות ספרים שעושות את זה והדבר גורם לי להקיא. אל תיפול במלכודת! זה המתכון הכי בטוח לא לקבל דיווחי אמת, לא לקבל תמלוגים, לא להיות מסוגל להשפיע על הספר – בקיצור, סיפור הילד שנמסר לפנימייה, בגרסה האמזונית שלו.
אל תתעצל: חייג למס ההכנסה האמריקאי באחת בלילה, הוצא מספר EIN, פתח חשבון אמזוני משלך, עם המייל שלך, ואל תיתן לאף אחד לשלוט על ה(ילד)ספר שלך. גם כשאני מוציא ספרים עבור אחרים – אני מתעקש שהם יעשו זאת כך, ולא על החשבון שלי.

5. אל תאמין לפרוספקטים יוקרתיים שצורחים את המילים "רב מכר" ומראים צילומי מסך מטושטשים של ספרים שונים, כולם "רבי מכר" בקטגוריות זניחות שונות. לאמזון יש הגדרות מאוד שונות למילה "רב מכר", ויש ספרים שמגיעים למעמד הזה לאחר מכירות של 3-4 עותקים בלבד. סופרים חדשים לא יודעים את זה.
אם מישהו פולט את המילים "רב מכר", תבקש לראות נתוני מכירות אמיתיים, בכסף. כדי שיהיה לך מדד להשוואה – ספר שמכר פחות מ- 1,000 עותקים תוך מספר שבועות, אינו רב מכר.

6. אל תשלם יותר מ-13,000 ₪ להוצאה לאור באמזון - וזה כולל 7,000 ₪ לקמפיין שיווק מבריק שיביא לך אלפי רכישות. אני הוצאתי כבר כל כך הרבה ספרים שאני יודע שזה לא אמור לעלות יותר. לכן אל תשלם יותר.

7. אל תעצב לבד את הכריכה. כריכת הספר היא הדבר החשוב ביותר בספר שלך (עם כל הכבוד לטקסט), והיא יכולה לעשות הבדל עצום במכירות. אתה לא יודע לעשות את זה, ולכן תן את זה למומחה שיודע. וטיפ קטן: עיצוב ספרים לאמזון שונה בתכלית מעיצוב ספרים לחנות ספרים בישראל.  

8. דאג שתיאור הספר שלך יהיה מקצועי. זה הדבר השני הכי חשוב בספר שלך, וגם אותו אתה לא יודע לבצע לבד. צריך ללמוד את זה, ולעשות את זה כמו שצריך.

9. אל תעצור בספר הראשון. כתוב עוד אחד, ועוד אחד, ועדיף באותו ז'אנר. עדיף סידרה.


10. אל תחשוב שהעצות האלה לא רלוונטיות לך – משום שזה לא הספר הראשון שלך.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה