יום שלישי, 6 במאי 2014

מעמד הביניים של הסופרים באמזון. איך מצטרפים אליו?

מאת לירון פיין

קיימים בעולם שלושה סוגים של סופרים:

1. המגה-כוכבים, אלה שמוכרים מיליוני ספרים בשנה, השמות הגדולים.

2. ה"חובבנים": אלה שכותבים ספר אחד או שניים, לא מצליחים איתם (גם לא מקדמים אותם, בדרך כלל), ומוכרים עותק אחד עד עשרה בחודש.

3. מעמד הביניים של הסופרים. הסופרים ה"מקצועיים". אלה שכתבו יותר משלושה ארבעה ספרים (יש מהם שכתבו עשרות) ומרוויחים באופן קבוע כמה אלפי (או עשרות אלפי) דולרים בחודש.

סביר להניח שאתם לא מכירים אותם. הם לא כותבים רבי מכר עולמיים מטורפים, הם לא בליגה של לי צ'יילד, ורוניקה רות' או בלה רוסי (שאגב, התחילה ככה). אבל הם כן מתפרנסים מכתיבה, ומתפרנסים ממנה יפה. ולמעשה, זו צריכה להיות המטרה שלכם. זו בהחלט המטרה שלי.

איך הם עושים את זה?

השיטה, למעשה, מאוד פשוטה. האופי הישראלי הנחפז שלנו, שרוצה את הכל ועכשיו, אולי פחות יתחבר אליה, אבל ככה זה קורה בעולם. הנה המרשם.

המצרכים הדרושים:

1. ספרים שכתבתם.
2. רשימת תפוצה במייל.

וזהו, פחות או יותר.

הוראות ההכנה:

1. כתבו ספרים טובים. והרבה מהם. השיטה לא תעבוד אם הקוראים שלכם לא יתלהבו מהספר שלכם וירצו לקרוא עוד ועוד ממה שאתם כותבים. לכן עדיף שהספרים יהיו כחלק מסדרה (או סדרות), שמושכת את הקורא מספר לספר. אפשר לעשות כך גם עם ספרים שאינם חלק מסדרה – אבל זה עובד הכי טוב אם יש לכם סדרה.

2. בסוף כל ספר הזמינו את הקוראים להצטרף לרשימת התפוצה שלכם. הדרך הטובה ביותר לעשות את זה הוא להבטיח להם סיפור קצר או נובלה, שאתם רוצים לשלוח להם במייל, וכמובן – הבטחה לכך שהם ידעו ראשונים על הספר הבא שלכם. ההיגיון ברור: מי שקרא את הספר שלכם והתלהב – הוא בעל הסיכויים הכי טובים להפוך ל-fan (אני שונא את המילה "מעריץ") קבוע שלכם.

3. מי שנרשם לרשימת התפוצה – יקבל מייל על הספר הבא. זה צריך להיות מיידי, יחד עם ה"מתנה" שאת נותנים לו. הפניה מיידית לקריאת הספר הבא בסדרה.

4. עשו קידום מכירות אינטנסיבי ככל היותר לספר הראשון בסדרה. גרמו לכך שעשרות אלפי אנשים יורידו אותו מאמזון (או מאתרי ספרים אחרים), במבצעי ה- KDP שלכם.

5. הגעתם לספר השלישי בסדרה? הפכו את הראשון לחינמי (perma-free). לא כל כך פשוט לעשות את זה באמזון, אבל זה אפשרי אם יודעים איך ומתעקשים. לפעמים זה לוקח כמה ימים, לפעמים כמה שבועות, אבל אם הספר שלכם חינמי במקום אחר – גם באמזון לבסוף ישוו את המחיר שלו ויהפכו אותו לחינם.

6. עכשיו הזמן ליהנות ולכתוב את הספר הבא בסדרה...

7. וכשהוא יושק – הודיעו על כך לחברים ברשימת התפוצה שלכם.

מה שיקרה בפועל, זה שמידי חודש הספר שלכם יגיע להמון אנשים (ממאות בודדות, ועד לעשרות אלפי אנשים בחודש), כי הוא חינמי וזמין. חלקם יאהבו אותו מאוד (כי הרי כתבתם ספר מעולה), ירצו את המתנה שאתם נותנים - ויירשמו לרשימת התפוצה שלכם (מומלץ להפעיל אותה דרך חברה מקצועית, ולא מהג'ימייל שלכם). 

מתוכם, חלק ניכר ימשיכו וייקנו גם את הספר השני בסדרה. ואז את השלישי. ואת ה- - - אני חושב שהבנתם את התהליך. אפשר גם לפתח איתם קשרים נוספים, ולדוור להם מפעם לפעם עם דיווח על ההתקדמות שלכם בכתיבת הספר הבא, התלבטויות לגבי כריכה, או לשתף בחדשות אחרות. שימו לב, אתם יוצרים קשר לא עם "סתם אנשים". אלא עם כאלה שאוהבים אתכם, וצמאים לשמוע מכם.

התוצאות, כפי שמדווחים "סופרי מעמד הביניים", יפות מאוד.

זה מתחיל מאוד בקטן. 5 קוראים, 15, 30 וכן הלאה. אבל מה שמתחיל בקטן הם מצטברים למאות, ואחרי שהספר הראשון הופך לחינמי – אלפים. האפקט משמעותי ביותר. כל השקת ספר מלווה בעשרות ומאות רכישות של קוראים שכבר אהבו את הכתיבה שלכם, מה שמקפיץ אותו מיידית בדירוגים של אמזון, גורם ליותר קוראים לרכוש אותו, ולהצטרף לרשימת התפוצה...

בקיצור, החיים הטובים.

אני עוד לא שם, אבל לגמרי בדרך לשם. הרשימה שלי מכילה כבר כמה עשרות שמות, הספר הבא שלי, האחרון ה"בודד", יושק תוך זמן קצר באמזון, ואני כבר עמוק בתוך כתיבת ספר חדש, שיהיה בסיס לסדרה שלמה.


בהצלחה לכולנו!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה