יום ראשון, 2 בנובמבר 2014

הוצאת הספרים דחתה אתכם? ניצלתם בנס

מאת לירון פיין

























אני זוכר היטב את הרגע בו שלחתי את כתב היד של הספר שלי, "אל מלא רחמים", למלא מלא הוצאות ספרים. כל הגדולות, כל הבינוניות. זה היה לפני יותר מעשור, אבל מבחינתי זה קרה אתמול. עשרות מעטפות חומות גדולות, בתוכן אלפי עמודים מודפסים היטב, המתינו לי על המדף. אל הדואר הגעתי בצעד קליל, כמו הולך על ענן. ידעתי שזה ספר טוב. דמיינתי את העורכים רבים עליו. התחלתי לחשוב באיזו הוצאה יהיה לי כדאי יותר לבחור.

תמים.

זה היה לפני יותר מעשור. אחרי קצת יותר מחודש התחילו להגיע מכתבי הסירוב. לא, לא, ושוב פעם לא. לפחות לא גבו ממני את דמי הטרחה שגובים היום. גם היתה (לרוב ההוצאות) הגינות בסיסית לשלוח לי בחזרה את הדפים המודפסים. אין לי ספק שהלקטורים בחלק מהן אפילו קראו חלק מכתב היד.

אני יודע, בוודאות, שבהוצאה אחת כן קראו את כתב היד. היא גם היתה היחידה שהתלהבה והציעה לי חוזה. אפילו לא הייתי צריך לשלם על ההדפסה, מה אתם יודעים. אז בחרתי בה. רק מה, היא פשטה רגל. אולי בגלל שלא גבתה ממני כסף, כי שקל לא קיבלתי ממנה חזרה. הספר היה על המדף מספר שבועות, זכה להפצה סבירה, וזהו. כלום. עוד ספר שנדרס תחת גלגלי המו"לים הישראלים.

מצד שני, הזכויות על הספר שלי הפכו להפקר, ובסופו של דבר חזרו אלי. מזל.

מזל שאף הוצאה גדולה לא קיבלה אותי.
מזל שזו שכן קיבלה אותי, לא הצליחה איתו.
מזל שהזכויות נשארו אצלי.

כי אחרת, הספר הזה לא היה מגיע לעשרות אלפי קוראים השנה. ולא היה מקבל מאות ביקורות מרטיטות לב. ולא היה מניב לי, בתמלוגים, יותר מ-8,000 דולר, נכון לנובמבר 2014. וגם לא היה יכול להגיע לאלפי ישראלים, בעברית, דרך חנויות הספרים הדיגיטליות שפורחות היום. כי מי היה נזכר בו, בכלל. ומי היה משקיע (ומרוויח) מהצבתו שם.

היום אני פחות תמים, והרבה יותר מנוסה. בחיים אני לא אוותר על הזכויות לספר שלי, אלא אם יניחו לי על השולחן סכום באמת יוצא דופן.

למה? כי להוצאות הספרים אין היום שום יתרון אמיתי עבור הסופר.

ממבחינה שיווקית, השוק הישראלי קטן מדי וצפוף מדי. ומי יילחם כדי לשווק את הספר שלכם? ההוצאה? הצחקתם את הסופרים הקיימים בה. יש לה עשרות ספרים מדי חודש לקדם, חלקם של שמות "גדולים" מהארץ ומחו"ל. למה שהיא תשקיע בכם משהו? גם הגישה לשווקי חו"ל לא ממש חופשית להוצאות, ובכל מקרה התמלוגים עבורכם יהיו מזעריים ושקולים לדמי כיס.

ומה לגבי שירותי עריכה? וכריכה? תתפלאו, אבל גם ההוצאות רוכשות את השירותים האלה מאנשים פרטיים, בדיוק כמו שאתם יכולים. המחיר לא גבוה, והאיכות - אותה איכות. אפילו יותר טובה.

לתת את הזכויות לספר להוצאת הספרים, זה לאבד כל שליטה עליו. וכל קשר אליו. זה לקבל תמלוגים זניחים כל חצי שנה. זה לאבד את כל השוק האמריקאי. זה לרקוד לתכתיבים שלהן. לא להחליט דבר לגבי המחירים, הכריכות, המבצעים... ובסופו של דבר להיוותר עם כלום בלב ובכיס.

הוצאת הספרים דחתה את כתב היד שלכם?

נשמו לרווחה והגידו לה תודה. ניצלתם בנס.

עכשיו אתם יכולים לעשות את העבודה בעצמכם, להוציא אותו עצמאית... ולהרוויח הרבה יותר, בארץ ובחו"ל.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה