יום שבת, 14 ביוני 2014

הוצאה לאור באמזון: עידן הסדרות הגיע


מאת לירון פיין

זה לא סוד שאנחנו חיים בעידן של סדרות. זה התחיל בטלוויזיה עם יצירות מופת כמו הסופראנוס, אבודים ושובר שורות, ועכשיו עם משחקי הכס, בית הקלפים ועוד ועוד. למעשה, כשחושבים על יצירות המופת האודיו ויזואליות של העידן הנוכחי – מגיעים לסדרות. אבל לא רק סדרות טלוויזיה. גם בקולנוע עוברים לסדרות. החל בג'יימס בונד הבלתי נגמר, דרך "מטריקס", "שר הטבעות", "משחקי הרעב", "דמדומים", וכלה בסדרת "המילניום" (נערה עם קעקוע דרקון) הרצינית יותר.

אבל רגע... שמתם לב שכל השמות האחרונים שהזכרתי הם בעצם... סדרות של ספרים? משחקי הכס, בית הקלפים, שר הטבעות, משחקי הרעב, דמדומים, הערה עם קעקוע דרקון, כולם יצאו קודם כסדרות ספרותיות. שכחתי משהו? אה, כמובן. ג'יימס בונד, של איאן פלמינג. ומה עם שרלוק הולמס של ארתור קונאן דויל, שיצא בשנים האחרונות הן כסדרה קולנועית מצליחה והן כסדרה טלוויזיונית מבריקה?

לכתוב סדרה? זה הכי הגיוני בעולם

כשחושבים על זה, יש היגיון עצום בלכתוב סדרה. הקוראים מרוויחים דמות עמוקה ומתפתחת יותר, שחיה בתוך "עולם" עשיר וחווייתי יותר. הסופרים, מצידם, מרוויחים אפשרויות קריאטיביות ועלילתיות שאי אפשר לקבל בספר בודד, ולא פחות חשוב: קהל קוראים נאמן שעוקב אחריהם מספר לספר. מה שמתבטא גם בהוצאות שיווק קטנות יותר וגם באפשרויות הכנסה גבוהות יותר.

רואים את זה היטב גם באמזון. סדרת "מפוצלים" של ורוניקה רות' מוליכה את טבלת המכירות כבר חודשים ארוכים (ומסודרת לפי הסדר: ספר ראשון, שני, שלישי), הציפיה לספרו החדש של ג.ר.ר. מרטין שוברת שיאים בז'אנר הפנטזיה, וכמעט בכל ז'אנר אחר תראו סדרות שנמצאות בצמרת.

ומה שנכון לסופרים מפורסמים, שמוכרים מאות אלפי ספרים בחודש – נכון גם לסופרים פחות מוכרים, שמוכרים רק מאות או אלפי ספרים בחודש. למעשה, סדרות הן הנשק הסודי של הסופרים האלה, שמספיק להם "ללכוד" כמה אלפי קוראים שמתחברים לספר הראשון בסדרה – כדי להמשיך לכתוב עוד ועוד, מספר לספר, ולהיות סופרים במשרה מלאה.

10 עצות זהב לסופר הסדרתי

אז איך עושים את זה? לאחרונה הוציא "בוקבאב", אחד מאתרי קידום הספרים החשובים בעולם, עצות לסופרים סדרתיים. עם חלק מהעצות לא הסכמתי, אבל הנה העצות החשובות יותר, שחייבות ללוות אתכם כשאתם חושבים על להצליח באמזון.

1. הפכו את הספר הראשון לחינמי. ובז'ארגון המקצועי: Permafree. מה שיקרה הוא שמדי חודש יורידו את הספר החינמי שלכם מאות עד עשרות אלפי קוראים, יקראו אותו, ואם הם יאהבו? הם מייד ירכשו (הפעם בכסף) את הספר הבא בסדרה, וכן הלאה.

2. כתבו ספרים קצרים יותר. המחקרים מראים שיותר ויותר קוראים מעדיפים ספרים קצרים וקצביים, בני 200 עמודים, על ספרים ארוכים וכבדים בני 500 עמודים. מבחינה ספרותית, ככל שהספר קצר יותר סביר שהוא יהיה מהודק יותר, מרגש יותר, פחות מבזבז מקום וזמן על 'מריחות'. מבחינת הסופר, יש כאן פחות זמן עבודה על הספר – ובלי לאבד מאיכות הספר. אם בכל זאת יצא לכם ספר ארוך? בדקו אם אפשר לפצל אותו.

 3. הרחיבו והאריכו את הסדרה. לא מדובר פה על "חליבת המותג", אלא פשוט על לתת לקוראים הנאמנים שלכם עוד מהתבשיל שהם כל כך אוהבים. אל תחששו מהתעייפות החומר. אם איכות הספרים תרד עם הזמן – הקוראים כבר יראו לכם את זה בביקורות ובמכירות.

4.  הוציאו את הספרים במרווחים קצרים ככל הניתן. לבקשה זו מצטרפים קוראיו המתוסכלים של ג.ר.ר.ר מרטין (ואני ביניהם), שמורטים שיער בציפייה לספר השישי בסדרת "משחקי הכס". המחקרים מראים המרווח האופטימלי (מבחינת הקוראים) בין ספר לספר עומד על - תחזיקו חזק - חודש ימים. זה כמעט בלתי אפשרי לביצוע, כמובן, אבל זה מה שהקוראים רוצים. אז נסו ללכת לקראתם ככל הניתן.

5. שמרו על אחידות בשמות הכותר ובגרפיקה של הכריכה. גם כאן אזכיר את סדרת "משחקי הכס", ששומרת על פורמט קבוע בשם ובוויז'ואל (פחות בעברית, יותר באנגלית). למעשה, כל סדרה של סופר "מקצועי" יוצאת כך שמי שקרא את הספר הראשון – ידע לזהות את הספר החדש העשירי בסדרה מתוך שינה. יש טכניקות רבות להבטיח את הזהות הסדרתית. אה, ואל תשכחו למספר את הספרים.

6. פרסמו בכל פלטפורמה אפשרית את הספר הראשון, החינמי בסדרה. הוא הפיתיון שלכם, דאגו שהוא יהיה בכל מקום בו קוראים יכולים לחפש משהו מעניין לקרוא. שימו לב: קוראים רבים מחפשים ספרים בפלטפורמות פיראטיות... דאגו ש"יגנבו" את הספר הראשון שלכם לשם.

7.  שרשרו בין הספרים. כל ספר בסדרה צריך לקדם את שאר הספרים (עושים את זה בעמוד מיוחד בתחילת הספר וגם בסופו), וחייב להיות בו לינק מיידי לרכישת הספר הבא אחריו. ועוד יותר טוב: הפרק הראשון מתוך הספר הבא... ואז לינק לרכישה.

8. מדי פעם – הציעו חומר חינמי על הסדרה. סיפורים קצרים קשורים, פרקים ראשונים להורדה... כל דבר שיכול להיות פיתיון לקוראים.

9. שמרו על קשר חם עם הקוראים הקבועים שלכם. הם המעריצים שלכם, הם האוהדים שלכם, והם גם המבקרים הכי חשובים שלכם. הקשיבו להערות שלהם, תודו להם, ענו למכתבים שלהם (אני עונה למכתבים ששולחים לי קוראים מארה"ב, זה העונג הכי גדול שיש) והציעו להם תכנים בתמורה.

10. יצרו וטפחו את רשימת התפוצה שלכם. כסופרים עצמאיים, יש לכם יכולת ייחודית לרשום את הקוראים שלכם לרשימת תפוצה, ואז לדוור להם על ספרים חדשים בסדרה. חלק מהסופרים ה"מקצועיים" באמזון, שאינם נמנים עם השמות הגדולים ביותר אבל מרוויחים משכורת חודשית מעולה מהתמלוגים בלבד, מנצלים את רשימות התפוצה למכירות של מאות עותקים כבר ביום הראשון של הוצאת הספר החדש. אין מבצע השקה יותר טוב מזה.

אז...

כתיבה סדרתית נעימה!


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה