יום שלישי, 19 באפריל 2016

יש קוויקי ווינר! בתחרות הכתיבה הקצרה





טוב, יש החלטה בתחרות הקוויקים.

לא היה קל. קודם כל, לשיקולי הבחירה. דעת הקהל השפיעה, בהחלט, אבל המשקל הגדול יותר הגיע ממני, מאיך שהסיפורים הקצרים השפיעו עלי. וזה הורכב ממספר שיקולים:

1. גודל הרעיון. בסיפורים קצרים, זה מאוד חשוב. סיפור קצר הוא כמו כמוסה מרוכזת. תמצית. רגעון. הוא צריך לתת בעיטה בבטן הקורא. ומה זה רעיון גדול? רעיון בלתי שגרתי. כזה שלא קראנו קודם, אלך פעם. אז... היו רעיונות גדולים, והיו פחות גדולים.

2. הביצוע. יש כל כך הרבה דרכים לכתוב רעיון. כל כך הרבה זוויות ראייה, כל כך הרבה סגנונות, טוויסטים, משחקים במוח של הקורא. גם רעיון גדול יכול לאבד מעוצמתו עם ביצוע בינוני, וגם רעיון קטן יכול לגדול עם ביצוע מבריק, טוויסט בלתי רגיל או ניסוחים חזקים במיוחד. היו גם סיפורים שאשכרה לא הבנתי עד הסוף. יכולתי לחוש שאולי היה שם רעיון גדול, אבל הביצוע לא חשף אותו. 

3. הניקיון. אי אפשר להתעלם מזה. חלק מהסיפורים היו "נקיים" משגיאות הגהה, יפי סגנון ונעימים לקריאה - וחלק פשוט לא. במילה "ניקיון" אני כולל מבנה נכון של פסקאות, פיסוק, הגהה... וכאן היו נפילות, וחבל. נפילות קשות, אפילו. 

4. ואולי זה החשוב מכל: איזה סיפורים אני אזכור.

אז, מהו הסיפור הזוכה?

"דרך הישר", של Judith Jael Tamar Kagan . גיילוי נאות: יהודית היתה תלמידה שלי, מה שגורם לי לא לאהוב את הבחירה - אבל זה מה שיש.

השיקולים שלי:

ראשית, זה סיפור אימה. ולא סתם - אלא סיפור אימה יהודי, נעוץ במקורות, שמשחק בין ימינו לבין סיפורי התנ"ך. אז כבר, רעיון גדול ושונה מהשאר. שנית, הביצוע היה טוב. החזיק אותי דרוך לאורך הקריאה. והסיום, שהוא החלק הכי חשוב בסיפור קצר, גרם לי להגיד "א-הה".

הוא חיבר בין פרטים, לכאורה שוליים, שנשתלו בחכמה בתחילת הסיפור - ולפתע הפכו לחשובים ביותר. עד לפסקת הסיום חשבתי שהסיפור עוסק במשהו אחד - ואז הבנתי שהוא עוסק במשהו אחר לגמרי. יופי של ביצוע.

אז הנה לנו. יהודית זוכה בפיתוח הספר הבא שלה בעזרתי, וכן בגישה בלתי מוגבלת לכל שיעורי הכתיבה שלי.

לגבי שאר המשתתפים: רספקט. תודה ששלחתם, תודה שהשתתפתם. אמנם זה לא בתכניות, אבל כל אחד מכם מקבל ממני 70% הנחה בגישה לשיעורי ההעשרה של כתיבה יוצרת שיטתית, כאן: https://gumroad.com/lironfine#

פנו אלי בפרטי, כדי לקבל את הקוד האישי שלכם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה