יום שני, 29 ביוני 2015

כמה מילים על תכל'ס בכתיבה


מאת לירון פיין



לכתוב ספר זה כמו להיות הורים. זו עבודה מאוד קשה, אבל גם מאוד מהנה וזו הולכת להיות הקלישאה האחרונה שאתן כאן. כי, למעשה, ההשוואה הרבה יותר כואבת.

כי כל אחד יכול להיות הורה. זה המקצוע הכי חשוב בעולם, הכי מסובך בעולם, אבל כל אחד "יכול" לעשות את זה. האם הוא עושה את זה טוב? זו שאלה אחרת. האם מישהו מלמד אותו לעשות את זה? פחחח.

רוב ההורים מגדלים את הילדים שלהם על פי המוזה. על פי ההשראה, על פי מה שנראה להם נכון, שהם ראו במקומות אחרים, שהם זוכרים מהבית. לא לומדים את זה. מנחשים את זה. באינסטינקט.

אף אחד לא היה מעלה בדעתו לתת למהנדס לתכנן כך בניין. או לרופא לנתח כך חולה. או, לטכנאי לתקן טלפון. אבל לגדל ילד? למה לא. ולכתוב ספר? בהחלט. אפשר לכתוב הכל, בלי להבין דבר וחצי דבר על כתיבה. זו אמנות, הרי. קסם!

בהחלט לא קסם. בהחלט כן אמנות. אבל מעבר לכך - גם אומנות. ידע, טכניקה. ניסיון. למידה מטעויות.

כתיבת ספר זו אומנות. היא מתחילה ביצירה (ובזיהוי) רעיונות טובים, ממשיכה בפיתוח קווי עלילה ודמויות, ומסתיימת בניסוח חזק. כזה שיגרום להנאה מהקריאה להיות מקסימלית.

כאומנות, אפשר לשפר אותה מאוד. כל טכניקה חדשה שלומדים היא כמו עוד כלי עבודה למנתח, או פיסת ידע למהנדס. היא מאפשרת לעשות עבודה יותר טובה, בהרבה פחות זמן.
בשנתיים האחרונה יצא לי להיחשף למספר כמעט תלת ספרתי של ספרים בשלבי כתיבה שונים. כמעט כולם נכתבו מ"השראה" בלבד. בלי שום ידע בסיסי בכתיבה, בדיוק כמו שמגדלים ילדים. פתאום קם אדם בבוקר ומחליט.

שזה נפלא, להחליט! ואפילו לעשות.

ולפני שנתיים זה נראה לי טבעי מאוד. זה הרי מה שגם אני עשיתי, בזמנו. היה לי מה להגיד ושפכתי אותו אל הדף. אבל היום, כשאני קצת חכם יותר, וכאמור ראיתי ה-מון ספרים בתהליכי כתיבה, אני יודע שעדיף לעשות דברים קצת אחרת. כדאי לרכוש מספר כלים בסיסיים לכתיבה, כבר בהתחלה.

ואני לא מדבר על כלים להשראה. השראה יש בלי סוף. אנחנו עם של השראה, סטארט-אפ ניישן ללא קלישאה. לכל אחד פה יש שלושה רעיונות חדשים שישנו את העולם מדי יום ביומו, לפחות. חלקם רעיונות טובים! אבל הכלים החשובים באמת (וגם את זה למדתי על בשרי) הם כלי הביצוע. התכל'ס.

כשאני כותב ספר, אני כותב תכל'ס. אני רוצה שאנשים יקראו אותו באמת. יקראו, ייהנו, וגם ישלמו על זה (ובשמחה). בגלל זה אני מוציא באמזון, בגלל זה אני לומד כל הזמן טכניקות כתיבה חדשות, בגלל זה אני מפתח בעצמי טכניקות שיעזרו לי. אני מתייחס לכתיבה שלי בשיא הרצינות. כמו שמהנדס אמור להתייחס לבניין שהוא מתכנן.

ואתם?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה