יום ראשון, 23 במרץ 2014

דויד גרוסמן מוציא ספר באמזון! אבל מטפלים בו גרוע מאוד...

מאת לירון פיין


אם לא שמתם לב (...) כל האתר הזה קורא לסופרים ישראלים להוציא את הספרים שלהם באמזון, וככל שהסופר ידוע יותר - כך טוב יותר. לכן שמחתי מאוד לראות היום את תרגום ספרו של דויד גרוסמן (נופל מחוץ לזמן) יוצא באמזון...

עד שראיתי איך הוא יוצא, ומה באמת מעוללים לספר שלו המוציאים לאור (שבאנגלית מטופל בהוצאת Random House, ובאמזון-Knopf).

קצת בושות, האמת.

גרוסמן, משגרירי הספרות הישראלית הטובים בעולם, אינו זר לאמזון. למעשה, עוד ב- 2010 נבחר ספרו "אשה בורחת מבשורה" למקום השמיני ברשימת הספרים הטובים של אמזון. זו, כנראה, גם הסיבה בזכותה הספר החדש ממוקם, נכון לדקות אלה, במקום ה-4321 בטבלת רבי המכר של אמזון, אף על פי שלא נמכרו ממנו עותקים רבים (המכירה ממש תתחיל רק בעוד יומיים, ב- 25 במרץ. כרגע אפשר רק לעשות שם pre-order), ויש לו ביקורת אחת, בודדת, וקטלנית. אאוץ'.

על הטעויות בהוצאת הספר - ומה ניתן ללמוד מהן

הביקורת, אגב, לגיטמית. הספר עוסק בנושאים כבדים ועצובים (כידוע, בנו של גרוסמן נפל במלחמת לבנון השניה), והקורא (שגם שמו David) פשוט לא יכול להתמודד עם עוצמת היגון שמוקרנת מהספר. זה לא אומר דבר על איכותו של הספר, אלא רק על ההתחברות של הקורא אליו.

אך מהוצאה רצינית, הייתי מצפה שהספר יושק מראש עם כמות גדולה מאוד של ביקורות מערכתיות טובות - וכאלה לא חסרות לגרוסמן. כרגע יש רק אחת... וזה לא מספיק. ביקורת התחלתית קטלנית - ואני מדבר מניסיון רב מאוד - מוחקת 50% מהמכירות של הספר, עד שבאות ביקורות טובות רבות ומטביעות אותה. כל סופר מתחיל באמזון לומד, מייד על ההתחלה, לדאוג לכך שקהל "ביתי" אוהד יקנה את הספר ויעזור לו בהשקה. אז למה ההוצאה לא דואגת לזה?

בחירת קטגוריות בעייתית - וכנראה גם מילות חיפוש

טעות חריפה נוספת מגיעה מבחירת הקטגוריות של ההוצאה. מדובר בספר פרוזה מופתי (כך אומרים), שראוי להיות בקטגוריות מרכזיות בתחום הספרות היפה - אבל אנשי ההוצאה לאור דחפו אותו לקטגוריות כלל לא נכונות:

 Kindle Store > Kindle eBooks > Health, Fitness & Dieting > Death & Grief

 Books > Self-Help > Death & Grief > Grief & Bereavement

ובעברית מדוברת: קטגוריות ספרי self help -  בה, בדרך כלל, ספרי עיון המיועדים להתמודדות עם המוות. יש שם גם ספרי פרוזה, אודה, אבל מה שחשוב הוא קהל היעד: מי שמנווט את דרכו לקטגוריות האלה הם אנשים שאיבדו אדם יקר, ומחפשים דרכים להקל על האובדן. יכול להיות שספרו של גרוסמן יכול לבטא דרך כזו... אבל אני חושב שלא לכך כיוון המשורר.

הקטגוריה השלישית, אגב, כבר הרבה יותר מתאימה:

Kindle Store > Kindle eBooks > Literature & Fiction > World Literature > Jewish

זו קטגוריה שמתאימה לספרים ישראלים רבים, ולמעשה גם אחד הספרים שלי נמצא שם. אבל זו עדיין קטגוריה נישתית - היא לא אמורה להיות הקטגוריה המרכזית של הספר.

בחירת מילות חיפוש

מילות החיפוש, כידוע, משפיעות באופן מובהק על הקטגוריות של הספר. אם מנסים לנתח את הספר במצבו כרגע - סביר להניח שמילות החיפוש נבחרו ללא הבנה אמיתית של הספר וקהל היעד שלו - אבל אולי אנשי ההוצאה, כמובן, מבינים יותר ממני - וחושבים שהקהל הנכון לו הם אנשים שיקנו ספר כמו How We Die.

עצלנות בטקסטים המכירתיים 

אמזון מאוד מסודרים במידע שהם נותנים על ספרים. יש את טקסט ה-description, ובו הקורא מצפה לקבל תקצירון של הספר ולדעת במה הוא עוסק, יש את רובריקת הביקורות המערכתיות, ויש את רובריקת "על הסופר". הוצאת ספרים מנוסה אמורה לנצל במלואן את הרובריקות האלה, ולתת לקורא את כל המידע הרלוונטי לקורא - במקום בו הוא מצפה לקבל אותו.

במקום זאת, ההוצאה התעצלה והשתמשה בתיאור שמופיע על גב הספר המודפס - מעין מישמש של הכל ביחד, שמתחיל בדברי שבח לספר, ממשיך בדברי שבח לסופר, ומתישהו מסגיר משהו קטן על העלילה. הקורא לא באמת יכול להבין על מה הספר - פרט לכך שזה "הגרוסמן החדש". זה אולי מספיק בישראל, אבל באמזון? מסופקני.

מחיר בלתי אפשרי

10.99$ לספר קינדל? תעשו לי טובה. מישהו באמת מתכוון שמישהו יקנה את הספר הזה? מדובר במחיר לא ריאלי, ששמור רק לסופרים כמו דן בראון וג'יימס פטרסון - וגם זה לא תמיד. לצורך העניין, הספר Inferno של דן בראון (מקום 157 בטבלת אמזון) נמכר ב-4.49$.

דויד גרוסמן, עם כל הכבוד לו, פשוט אינו "שם" מספיק גדול בארה"ב כדי להריץ אליו אלפי רוכשים אמריקאים במחיר כזה. בטח שלא בספר כל כך בלתי שגרתי, שמתחיל כפי שהספר הזה מתחיל. המחיר יהיה חייב להשתנות כדי שהמכירות יתחילו להתגלגל.

תקווה לעתיד טוב יותר לספר

כרגע, זו התחלה ברגל שמאל... אבל זו רק ההתחלה. כפי שניתן להבין מהמיקום ה"בונוסי" שניתן לספר עוד לפני שהשקתו החלה באמת, אמזון נותנת לו עדיפות - וסביר להניח שתטפח אותו ותעניק לו רוח גבית רצינית בחודש הקרוב, הרבה מעבר למכירות הריאליות שלו.

אלה הם בונוסים ששמור רק לסופרים שאמזון - והוצאות הספרים הגדולות - רוצות ביקרם, וסופרים עצמאיים יכולים רק לחלום עליהם. מצד שני, התמלוגים לסופר עצמאי באמזון הם 70% - וזה דבר ש"סופרי הוצאה", כמו גרוסמן, יכולים רק לחלום עליו.

אני רק מקווה שההוצאה תעשה עבורו עבודה יותר טובה ויסודית.
כי מגיע לו.







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה