יום שבת, 25 בינואר 2014

האם אתה בכלל מתאים להיות סופר עצמאי?



סופר עצמאי, כמוני, הוא סופר שאינו עובד דרך ההוצאות הגדולות והמנגנון שלהן, וגם לא דרך ההוצאות הקטנות - והמחירים שלהן. הוא מוציא את הספרים שלו בעצמו - וכך בעצם חוזר לשורשי אמנות הסיפור של פעם, בתקופה בה לא היו הוצאות ולא חנויות ספרים, אלא רק אדם, דמיון, כישרון כתיבה - וקהל. מאות שנים לאחור. אולי אפילו אלפי שנים לאחור.

זה חופש עצום -וגם אחריות עצומה. 


למה? כי אתה, כסופר, חוזר להיות אחראי על כל שלבי היצירה. על הכתיבה, על העריכה, על ההגהה, על התרגום (אם צריך), על עיצוב הכריכה, על ההפקה של הספר, על השיווק שלו, ועל כל השינויים לאורך הדרך.

סופר - קח אחריות!



כיום, בעידן אמזון וההפצה הבינלאומית הרחבה באינטרנט, זה אפשרי יותר מאי פעם. אבל המשמעות היא שכל סופר עצמאי הוא גם יזם. וכל ספר הוא סטארט-אפ קטן, שאמנם דורש סכום מינימלי כדי להקים, אבל התייחסות רצינית מאוד.

הסופרים העצמאיים המצליחים מתנהגים גם כיזמים. לא רק בהפקה, אלא גם בשיווק. הם פירסמו את הספר שלהם בפייסבוק, בבלוגים, הם טחנו לכל החברים ולכל העולם את הצורה, הם התלהבו, הם שיכנעו, הם גם סבלו/נהנו מכל הריגושים של סטארטאפיסטים.

כשאתה סופר עצמאי, אתה לא רק סופר.
אתה גם עצמאי. לכל דבר ועניין.

משקיע הכל ומקבל הכל


המשמעות של העצמאות קשורה בהשקעה. אף אחד לא יערוך את הספר אם אתה לא תערוך אותו. אף אחד לא יעביר אותו הגהה אם לא תדאג לכך. אף אחד לא ידאג לכריכה - זו האחריות שלך. אף אחד גם לא יקום, יניח אותו באמזון נכון וישווק אותו, בלבדך.

מצד שני, אף אחד גם לא יקבל תמלוגים במקומך. אתה מקבל את הכסף ישירות אליך, מאמזון, ואתה יכול לדעת מיידית מה עובד ומה לא. אתה יכול לשנות את מה שלא עובד, לבדוק את התוצאות ולראות איך הן משתנות מיידית. אתה יכול לתת לספר "לנמנם", ואז להעיר אותו מחדש, בבום. 

להשאיר את המפתחות אצלך


זה לא מתאים לכל אחד. זה לא "לירות ולשכוח". זה להתחבר, רגשית ומעשית, לספר שלך, בכל רגע. לחיות את הספר בכל יום. אם, פעם, הוצאת ספר היתה אקט חד פעמי, ואז לתת את המפתחות להוצאה לאור, לחנות הספרים, ליחצ"ן, לסוכן... היום הסופר העצמאי משאיר תמיד את המפתחות אצלו.

בתמונה: הכריכה החדשה של "אל מלא רחמים", ספר שהוצאתי, בעברית, לפני 12 שנה - ורק לאחרונה העזתי, תרגמתי והעליתי לאמזון. את הכריכה שלו כבר שינית שלוש פעמים, ולא בטוח שזו תהיה הגרסה הסופית שלה. את שם העט שלי גם שיניתי, כדי להפוך אותו ליותר מסתורי ופחות "ישראלי-זר" לעיניים האמריקאיות.

כל אלה דברים שעשיתי בעצמי, כסופר עצמאי. בקרוב יהיה לספר הזה גם מבצע קידום מכירות משמעותי. כן, גם על זה אני לוקח אחריות.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה