יום ראשון, 29 בדצמבר 2013

הוצאת ספר באמזון - מה התהליך המלא? כמה זה באמת עולה, וכמה זה יכול להכניס?

יותר תמלוגים. פחות הוצאות. יותר חופש יצירתי והרבה יותר סיכויים להצליח. זה כל הסיפור של אמזון.
 
אחרי שראיתי סופרים ישראליים עושים 5,000 דולר בחודש מספר מתח אחד באמזון, אחרי שאני עצמי עושה 2,000 דולר בחודש מספר מדע בדיוני אחד שהוצאתי באמזון, הגל מתחיל. סופרים ותיקים, סופרים מתחילים, אנשים ששמרו את הסיפור שלהם בלב, אנשים שמוציאים מהמגירה את כתב היד שלהם שקיבל כל כך הרבה דחיות...
 
כולם רוצים עכשיו להוציא אותו לאור, סוף סוף, בפורמט דיגיטלי ובפורמט מודפס.
 
ירוק בעיניים: קלנסי לפני, קונלי אחרי, פטרסון בצדדים. מקום לא רע לסופר ישראלי אלמוני...

אבל כמה זה באמת עולה? איך עושים את זה? מה כולל השיווק? האם כל אחד יכול?
 
אז הנה, אני אסביר בדיוק איך מתנהל אצלי התהליך, מ-א' ועד ת', מהרגע בו יש טקסט לספר ועד הרגע בו נוחת בתיבת הדואר צ'ק מאמזון.
 
שלב 1: טקסט בעברית
 
זה, כמובן, התנאי היסודי. טקסט נקי, ערוך, כמו שצריך. באופן עקרוני אני לא שואל את הסופר האם הטקסט שלו טוב או לא – בחרתי שזה לא יהיה תפקידי. בעיני, לכל אדם יש זכות להוציא ספר באמזון, בין אם אני חושב שהטקסט שלו טוב – או לא. הסופר יכול לבחור להסתייע בשירותי עריכה מקצועיים, או שלא – זה תלוי רק בו. הטקסט אפילו לא חייב להיות נקי לגמרי משגיאות כתיב – בכל מקרה הוא הרי יתורגם לאנגלית, מה שישנה אותו לחלוטין.
 
מה שכן, לסגנון הטקסט יש משמעות גדולה מאוד. ככל שהטקסט יהיה יותר פואטי ולהטוטני בלשון העברית – כך יהיה קשה יותר לתרגם אותו. טקסט שקופץ בין זמנים וגופים – קשה לתרגם. טקסט שמראש, בעברית, קל להבין – גם קל (וזול יותר) לתרגם. מה שנותן, מראש, עדיפות לספרות פופולרית וקריאה.
 
כמה מילים צריך כדי שיהיה "ספר"? לפחות 30,000 מילה. פחות מזה – בעייתי מאוד. הקוראים באמזון בררנים וספרים קצרים מדי לא מספקים חוויית קריאה טובה.
 
 
שלב 2: התרגום לאנגלית
 
במשך שנים מלאכת התרגום היתה משוכה בלתי עבירה לכותב הישראלי. למי יש 40,50, 60 אלף ₪ כדי לתרגם ספר? לי לא היה את זה, בכל מקרה. אז פיתחתי שיטת תרגום משלי, שמערבת מספר אנשים (רובם כלל לא יודע עברית) ומשיגה תוצאות נהדרות בתרגום של ספרות פופולרית – מספרי מתח, דרך ספרי אהבה, מד"ב, ספרות אירוטית (תתפלאו), וכמובן – ספרי how to למיניהם.
 
שימו לב: במהלך התרגום מספר המילים שלכם "יקפוץ" ב- 30%. השפה האנגלית משתמשת ביותר מילים מהעברית כדי לבטא אותו רעיון.
 
לגבי המחיר: עלות תרגום ספר בן 100,000 מילה (באנגלית): 8,000 ₪.
 
עוד נקודה חשובה: התרגום לא יתמצה רק בטקסט הספר. עליכם לכתוב (ולתרגם) טקסטים נוספים, בעיקר שיווקיים – אודות הספר (הכריכה האחורית), טקסט עמוד סופר (רזומה, מחשבות), ומדי פעם, עם השיווק, טקסט נוסף (כגון – מה גרם לכם לכתוב את הספר).
 
 
שלב 3: ההרשמה לאמזון
 
כדי להוציא ספר באמזון, צריך להיות רשום שם כסופר. תהליך הרישום קצר, יחסית, ומתבצע באמצעות טופס אלקטרוני באתר. למעשה – בשני אתרים, האתר העוסק בהפקת ספרים דיגיטליים (KDP) והאתר שעוסק בהפקת ספרים פיזיים (Createspace).
 
אבל עוד לפני כן – יש לקבל מספר עוסק ממס ההכנסה האמריקאי. אמזון לא מאפשרת להוציא ספרים ללא המספר הזה, כי היא חייבת להפריש במקור מס. קוראים לזה EIN (לתושבי חוץ), וכדי לקבל אותו צריך לנהל שיחת טלפון לארה"ב. השיחה לוקחת 20 דקות.
 
לנו, הישראלים, יש יתרון מסוים – עקב הסכמי מס ביננו לארה"ב מנכים לנו במקור רק 10% מס. בכל מקרה, בסוף שנה יש לעשות תיאום מס ולדווח על ההכנסות מאמזון.
 
 
שלב 4: הפקת הספר המודפס
 
את זה עושים באתר Createspace באמצעות מנגנון מובנה שלהם. זה תהליך לא פשוט שצריך ללמוד אותו, ובעיקרון הוא מתבסס על מסמך Word שבונים על פי הנחיות.
 
הכריכה היא הנושא היקר שם. בעיקרון יש אפשרות לבנות כריכה אונליין, מחומרים קיימים, אבל רוב האנשים רוצים לעשות עיצוב יותר אישי. עיצוב כריכה מקצועי (כולל רכישת תמונה או איור) אמור לעלות עד 100$. חשוב להקפיד שהתמונות לדפוס יהיו ברזולוציה טובה, של 300 DPI.
 
 
שלב 5: הפקת הספר הדיגיטלי
 
את הפקת הספר הדיגיטלי עושים באתר KDP. ניתן להשתמש באותה תמונת כריכה שכבר יצרתם עבור הספר הפיזי, וכמובן – באותו טקסט. עם זאת, יש להתאים אותו לפורמט הדיגיטלי (גם זה מסמך WORD אבל שונה), ולהוסיף כל מיני טריקים שיווקיים קטנים ונחמדים שנועדו לעודד השארת ביקורות ויצירת רשימת תפוצה.
 
 
שלב 6: הנחת הספר על המדף
 
זה, אולי, השלב העדין והחשוב ביותר בהפקה. הוא דורש בחירת קטגוריה נכונה לספר (יש מאות), כתיבת description  נכון ושיווקי, מציאת מילות החיפוש המתאימות ביותר, ועוד ועוד. שגיאות כאן יעלו במכירות. חד וחלק.
 
 
שלב 7: יצירת עמוד סופר ב- Authorcentral
 
זה האתר בו אתם יכולים לשלוט על כל הספרים שלכם, וזה האתר בו אתם כותבים את עמוד הסופר שלכם. ניתן לשלב בו תמונות, וידאו, ראיונות, בלוגים, פייסבוק... בקיצור חשוב.
 
כמובן שאפשר לעשות את זה לבד. אני אפילו מספק מדריך לזה. אבל אם רוצים לעשות את זה באמצעותי,העלות של כל תהליך ההפקה היא 6,000 ש"ח. 
 
 
שלב 8: השיווק
 
באופן עקרוני, מלאכת השיווק של ספר באמזון מורכבת מעשרות פרטים קטנים. מביקורות חיוביות, מבחירה נכונה של קטגוריה (אפשר לשנות – זה חלק מהשיווק), מבדיקת אפקטיביות של כריכה (כן, אפשר לשנות), מתמחור נכון (אפשר לשנות – כבר אמרנו?), מילות חיפוש, description, יצירת נוכחות מחוץ לאמזון... בקיצור – מורכב. אם רוצים לעשות את זה באופן אופטימלי ומהיר, יש לזה מחיר - והוא עד 200$.
 
השיווק האקטיבי, לעומת זאת, נעשה על ידי קמפיין חלוקת ספרים דיגיטליים חינם, שהמומחים קוראים לו קמפיין KDP. ידידי בני כרמי, שהוא אחד המקדמים המומחים בעולם (אם לא המומחה ביותר), אוהב להתייחס לזה כאל מסיבת עיתונאים גדולה, שמתקיימת ליד עוד אלף מסיבות עיתונאים דומות. אמזון משגיחה על אותן מסיבות עיתונאים, מודדת אותן, וכשהן מסתיימות – היא מקפיצה את הספר בדירוגים שלה על פי הצלחת האירוע.
 
כלומר: שם המשחק הוא להביא כמה שיותר אנשים למסיבת העיתונאים שלכם, כדי שהיא תהיה בטופ 100, טופ 50, טופ 10 באותו רגע. זה דורש לחלק את הספר שלכם חינם ליותר מ-10,000 איש.
 
עלות נדרשת להצלחת מסיבת עיתונאים כזו (שבו טוב): 2,000-500 דולר בערך. וכן, אם עושים את זה נכון - זה שווה את זה.
 
הספר שלי Genosimulation, למשל, הגיע אחרי קמפיין כזה לטופ 100 של הספרים הנמכרים בעולם, אי שם בין דן בראון לדניאל סילבה. את הוצאות קמפיין הקידום הוא כיסה תוך 48 שעות, ומשם זה היה רווח נטו – ורווח יפה. לאחר מכן הספר ירד בדירוגים, כמובן, עד לקידום הבא. אבל זה האופי של אמזון. עליה וירידה, עליה וירידה.
 
 

 
 
שלב 9: מה הלאה?
 
החדשות הטובות: הספר שלכם לעולם לא יעלם מאמזון! החדשות הפחות טובות: כך גם מלאכת השיווק שלו. בכל רגע נתון אפשר לשחק עם מחירים, קטגוריות, מילות חיפוש ועוד. בכל רבעון אמזון מקצה לכם 5 ימים בהם תוכלו לנהל קמפיין KDP, ולהזניק את הספר שוב. גם עלויות הקמפיין ילכו וירדו עם הזמן והניסיון.
 
אם הספר טוב, ואתם עושים את השיווק כמו שצריך, הספר יתפוס, ולאחר תקופת התאקלמות הוא יתנדנד בין מקום 1,000 למקום 10,000 באמזון. מתחת למיקום זה- אין מכירות משמעותיות. אבל אם הוא יתפוס בהצלחה בינונית, הוא יוכל למכור בממוצע 15 ספרים בלילה (יום אמריקאי) ויותר.
 
בזכות התמלוגים הגבוהים של אמזון, אפשר לצפות ל-3$ בממוצע למכירה כזו. ספר בינוני יכול להניב אלף עד אלפיים דולר בחודש. אגב – יש ספרים ישראלים שמקבלים גם 15-20 אלף דולר בחודש.
 
כך או כך, זה מספיק כדי להגשים לרובנו, הסופרים, את החלום. והוא, כמובן – לכתוב ספר נוסף...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה