יום שבת, 21 בספטמבר 2013

איך הלקטורים מפספסים כל פעם מחדש?


הלקטורים כבר לא מה שהיו פעם


הוצאות הספרים הגדולות משקשקות. אני לא מדבר רק על הוצאות הספרים בארץ, אלא על ההוצאות הגדולות בחו"ל. כולן רועדות מפחד מאפשרויות ההוצאה העצמית באמזון ובזירות אחרות, ויש להן סיבות טובות. הסיבה הראשונה, כמובן, היא שזה ממוטט את מודל הרווח שלהן. פתאום סופרים מגיעים לבד לקהל הקוראים, חותכים את הקופון של ההוצאות ופוגעות להן ברווחים.

*

אבל הסיבה האמיתית היא שהוצאות הספרים מגלות שהלקטורים שלהם דומים למומחי ההשקעות בבורסה: לא מבינים כלום. אבל כלום. עובדה: הם פיספסו את כל הלהיטים הענקיים האחרונים.

הם פיספסו את ג'. ק. רולינג, יוצרת סדרת הארי פוטר. הם פיספסו את אי. אל. ג'יימס, יוצרת סדרת 50 גוונים. הם פיספסו את יוצרי הפנטזיה והמד"ב החזקים של השנים האחרונות. הם פספסו את הכותבים החשובים ביותר לנוער.

פתאום, הלקטורים נחשפים בערוותם: פשוט בני אדם עם טעם מסוים, שאין להם שום מושג מה טוב ומה לא, מה יצליח ומה לא. הם מהמרים. ומסתבר שהם מהמרים גרועים.
*

אז מה קורה היום? מתברר שההוצאות הגדולות מתחילות לעקוב אחרי להיטי האינדי (של הסופרים העצמאיים) באמזון, ומתחילות להתחרות עליהם. הן מנסות לאתר את הלהיט הגדול הבא, על ידי ניתוח מגמות חברתיות באמזון. הבעיה: אחרי שסופר יודע שהוא מצליח, המחיר שלו הרבה יותר גבוה.

*

מה שמוביל אותנו אל הספרים שלכם. ספרים שקיבלו עשרות דחיות מלקטורים שונים בהוצאות השונות – אבל זה בעצם לא אומר עליהם כלום. זה אולי אומר משהו על הלקטורים. 

את הספרים האלה אתם יכולים להוציא עצמאית באמזון, להוכיח ללקטורים שהם טעו ובענק, ועל הדרך גם לעשות יותר כסף משההוצאות האלה היו נותנות לכם. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה