יום שבת, 21 בספטמבר 2013

להוציא, או לא להוציא?

הדילמה הזו עומדת בפני סופרים מתחילים רבים, ודאי כאלה שהמגירה שלהם מפוצצת בכתבי יד, והרבה אומרים להם "תוציאו ספר".

אלא שזה לא כל כך פשוט.
יותר ממאה ספרים יוצאים בישראל מדי חודש, מה שהופך אותנו לאומה הכותבת ביותר בעולם - אבל מאחר והם יוצאים בעברית, התחרות על כל קורא פשוט קטלנית. לא אגיד שרק הטובים שורדים, כי יש המון ספרים מעולים וסופרים טובים שמעולם לא קיבלו במה. לעומת זאת, יש כמה דוגמניות וכדורגלנים שכן קיבלו במה.
גבי ניצן, מי שכתב את הספר הנמכר ביותר בישראל בכל הזמנים, הגיע עד פת לחם, ולא לבאדולינה. על הסיבות אכתוב בהמשך. גם אני רציתי להוציא ספר (יותר מאחד, בעצם), ופניתי להוצאות הספרים השונות. גם אני קיבלתי הרבה מאוד מכתבי סירוב מנומסים. וכן, כל מכתב כזה קצת שבר לי את הלב. 

כן, גם אני קיבלתי מכתב אחד שאומר, "ואללה, בוא תוציא אצלנו! רק תעביר לנו את הזכויות שלך, תקבל דיווח כל חצי שנה, ותסכים לקבל תמלוגים מעליבים מהמכירות". הייתי כל כך מאושר מהפניה, שלא חשבתי פעמיים.

היו לי שבועיים מאושרים בהם ראיתי את הספר בסצומתצקי, ואז הוא נעלם.
כמובן שלא ראיתי גרוש.

וכן, גם אני קיבלתי הצעות להוציא את הספר שלי בהוצאות אחרות, רק שבמקום שהם ישלמו לי – הן רצו שאני אשלם להן. עשרות אלפי שקלים. בדיחה עצובה.

***

במשך מספר שנים חשבתי שזה מה שיש. אבל אז גיליתי שאפשר גם אחרת. אפשר להוציא כל ספר ישירות בארצות הברית ולפנות לקהל של מיליוני קוראים, באנגלית וגם בעברית. איך? באמצעות אמזון (www.Amazon.com), אבל לא רק שם.
למעשה, ההוצאה העצמית לאור הפכה להיות האיום הכי גדול על הוצאות הספרים בעולם. אלפי סופרים מדלגים מעל הלקטורים ומוציאים את הספרים שלהם לבד. חלק מהם כבר הפכו להיות מיליונרים בזכות זה. אחרים מציגים את הספרים שלהם בגאווה, ומקווים לפריצה שיכולה להגיע כל יום.

***
ביליתי כמעט שנה בלימוד הנושא, ולבסוף הצלחתי להבין בדיוק איך עושים את זה, באנגלית וגם בעברית.איך זה עובד?
במילה אחת: אמריקה.

ראשית, הוצאת הספר עצמה לא עולה שקל. אני חוזר: לא עולה שקל. 
שנית, אפשר לקבל 70% תמלוגים. לפעמים אפילו יותר. זו תמורה אמיתית להשקעה. ככה זה צריך להיות גם כאן!
שלישית, הזכויות נשארות אצלך! אף הוצאה לא עושקת אותם ממך.

שלא לדבר על כך שמקום נצחי על המדפים של אמזון, לעיני מאות מיליוני אמריקאים ובריטים (ומאות אלפי ישראלים שחיים בחו"ל), שווה הרבה יותר משבועיים במדף האחורי של סצומתסקי. מי כמוני יודע.

***

היום יש לי יותר מעשרים ספרים על המדפים. חלקם אפילו מצליחים, וזו רק ההתחלה - אני כותב עוד ועוד, ומעלה כל הזמן. ואנשים קונים.

אין שום סיבה שהספר שלך לא יהיה שם גם. ומה עם הוצאות הספרים בישראל?


מי בכלל סופר אותן עכשיו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה